FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Sitter här med en bokföring och känner osäker på hur jag ska bokföra inköp av varor/lager. Jag köper in varor för 11.000 momsfritt och bokför då enligt följande: Debet: konto 4058: 11000 Kredit: konto 1920: 11000 Men hur ska jag samtidigt bokföra varorna i lagret? Och hur bokför jag försäljning från lagret? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du har nu bokfört som om du köpt dem. Fel om du vill lagerbokföra alltså.
Säg att du köpt 11 varor för 1000 kr st. Ska du lagerbokföra (så inköp går mot balansräkning i stället för resultaträkning) så bokför du kredit konto 1920: 11000 mot ett lagerkonto först. När du sedan säljer varan så har din kostnad uppstått, och då bokar du bort den ur ditt lager och påför den på kostnaden (debet ditt konto 4058) då, t ex med 1000 åt gången (på det sättet behålls lagervärdet rätt, då det minskas med 1000 varenda gång du sålt något). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
När man köper in varor för försäljning skall de alltid (enligt lag) bokföras som lager? Räcker det inte att bokföra inköpsfakturan som vanligt och sedan intäkterna som kommer när varorna säljs?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Personligen bokför jag varor mot ett kostnadskonto. Typ 4010.
Sedan gör jag en inventering i slutet av året som bokas mot lager via lagerförändringskontot. Är lagerförändringen positiv minskar kostnaden för köpta varor med denna summa och tvärtom om den är negativ. Era metoder låter lite konstiga helt ärligt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag gör precis som Ztream. Varför krångla till det i onödan.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Bägge metoderna ger rätt slutresultat!
Dock; om du vill följa ditt bolags ställning (resultat och balans) fortlöpande skall du tillämpa den "krångliga" metoden (boka inköpen mot lagerkonto etc). Med den andra metoden ger redovisningen endast en korrekt bild i samband med en inventering (som kan göras en eller flera gånger per år, tex månadsvis). |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|