FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Är det lagligt att ta emot donations i form av pengar när man jobbar med en hobby open-source-projekt?
Sen när man växt till ett litet företag är det fortfarande lagligt att ta emot donationer från folk runtom i världen? Ifall donationer blir lagligt när man skattar på det hur ska man tänka/resonera då? Hur tänker det sunda förnuftet i såna situationer? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Måste du uttryckligen ha företaget som mottagare då?
"Detta företag driver detta projekt - donera till programmeraren Ola Apansson så blir han glad och orkar driva företaget vidare" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ring eller maila skatteverket så får du svar inom kort. Det här är en typisk sådan fråga som skatteverket besvarar bättre än vad WN´s medlemmar gör. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är nog en skattefråga. Men du får tjäna upp till 1 basbelopp om året skattefritt.. ( ca 30.000 ) .
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Ring ditt skattekontor och hör efter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Får göra det fixa möte med nån från skattevärket en solig dag
![]() Jag kanske ska omformulera min fråga lite då många av mina tankar och funderingar inte kommer kunnas besvaras av folk på skattevärket. Stora donationstagare som Green Peace och Läkare utan gränser, osv är ju på sätt och vis exempel på ett opensource projekt. Dem har ett mål eller en ideologi. Dem hjälper folk för ett specifikt syfte. Dem tar emot donationer. Dem är enligt PR ickevinstdrivande organisationer. Behöver såna stora "opensource projekt" skatta för pengar dem får in tror ni? Vilka kriterier behöver man fylla för att en organisation ska klassas som ovanstående exempel? Är stiftelser den gällande företagsformen för Green Peace, Läkare utan gränser, med mera? Hur kan man översätta dessa organisationer/rörelser i Data-opensource-sammanhang så man kan få pengar att röra sig hitåt till det här området? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har ställt exakt den frågan till skatteverket. Den springande punkten var om personen som donerade pengar fick något för det (fler funktioner på forum etc).
Enligt skattemyndigheten så skulle rena donationer där personen som skänkte pengar inte fick något för det inte momsbeläggas eller ingå i företagets omsättning. Dessa pengar kan med andra ord klassas som egen insättning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
ic, tack för tipset elf98 nu har jag lite mer kött på benen ifall jag skulle starta en diskussion med skatteverket. Är det nån som känner till nåt EU bidrag som kan tänkas omfatta den här typen av data-open-source-projekt?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|