FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har ett litet projekt på gång som kommer baseras på systemet Wordpress. Det kommer både bli en lättare nyhetssida och bloggsida.
I och med att det är det första projektet där det inte bara är jag som kommer skriva "officiellt" för sidan har jag några frågor om allt möjligt. Om jag skriver en nyhet och inte har någon nyhetsbild och har sett att en annan sida har en kanonbra bild. Får man ha den som nyhetssbild och skriva att det inte är ens egen utan det är den andra sidan som äger den? Mycket skrivs om det ämnet jag tänker skriva om och det är omöjligt att alltid vara först. Om det står "- jag tyckte vi gjorde en bra match, sa Adam Adamsson" i en artikel på Aftonbladet t.ex, får jag då använda samma rad och kommentar på min sida? "-jag tyckte vi gjorde en bra match, sa Adam Adamsson till Aftonbladet" Om man får det: vad kan jag få för problem om Adam Adamsson aldrig sagt uttalandet i fråga? Frågorna kan tyckas vara enkla men är ny på detta. Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Nej, inte utan att fråga. Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för dina svar Viktor!
Det ämnet sidan kommer handla om skriver inte t.ex Aftonbladet så ofta om utan det är mindre sidor. I och med att det är lite mindre sidor, oftast amatörer, vågar man ändå citera och hänvisa till den källan? "- Vi gjorde en bra match, sa Adam Adamsson till Aftonbladet" skriver jag i min artikel, det är alltså jag som förtalar Adam Adamsson? Jag friskriver mig inte genom att skriva att det var aftonbladet som hade skrivit det? Hur är det om man ska skriva åsiktsfulla inlägg, hur mycket "får" man skriva? Finns det typiska regler man ska tänka på när man skriver sådant som är på gränsen? Jag har t.ex hört att man ska skriva "Jag tycker Adam Adamsson är en idiot" istället för "Adam Adamsson är en idiot". Finns det mer sådant att tänka på? Tack i förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
genom att skriva: "- Vi gjorde en bra match, sa Adam Adamsson enligt Aftonbladet" Ordet Aftonbladet skulle då kunna vara en länk till originalartikeln. Under texten kan du skriva "Källa" och skriva ut hela länken som då också är klickbar. Då syns den även om någon skulle skriva ut texten på papper. I alla fall om det är en nyhetssida. Om det bara är en blogg så tror jag inte du behöver oroa dig så mycket. Det ska nog mycket till innan någon anmäler en bloggare för något som är hämtat från en nyhetssida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för tipsen Adam N!
En annan fråga: Jag bedriver ett forum med plattformen phpBB3. När man registrerar sig så måste man godkänna detta innan man blir medlem: "Du går med på att inte posta något grovt, obscent, vulgärt, förtalande, hatiskt, hotande, sexuellt orienterat eller något annat material som kan bryta mot lagarna i ditt land, lagar i landet där “XXXXX.se” finns, eller internationell lag. Om du bryter mot detta så kan det leda till omedelbar och permanent bannlysning samt att vi kontaktar din Internetleverantör. IP-adressen för alla inlägg sparas. Du går med på att “XXXXX.se” har rätten att ta bort, redigera, flytta eller stänga vilka trådar som helst, när som helst. Som användare godkänner du att all information du skriver in sparas i en databas. Denna information kommer inte att delges till någon tredje part utan ditt samtycke, men varken “XXXX.se eller phpBB kan hållas ansvariga för eventuella intrångsförsök som kan leda till att information komprometteras." Friskriver jag mig allt ansvar över vad medlemmarna skriver om de har godkänt det där "avtalet"? Finns det någon "standardavtal" som brukar användas till forum som man får ta del av? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Du har nog ett visst ansvar i alla fall, se Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Alternativet är att skaffa utgivningsbevis, men det går inte för forum. Men det kanske passar din andra sida? Genom utgivningsbevis så slipper du stora delar av PUL, som annars reglerar det du får skriva om andra personer.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|