FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Sedan jag började anväda tejp med "LB Onlineshop" tryckt på så har det börjat försvinna brev på Posten och det är uteslutande till kunder som betalt med kreditkort som då inte kan spåras med något kollinummer. Det har försvunnit 5 brev på en månad nu och jag får inte 5 öre i ersättning från Posten.
Självklart lämnar jag in en reklamation till Posten för varje brev som försvinner, idag frågade jag postchefen här i Skara om jag skall behöva använda neutral tejp på dessa brev men det tyckte han inte, när jag frågar vem som skall ersätta mig för denna förlust så har han tyvärr inget svar eftersom Posten aldrig ersätter just brev... Det spelar ingen roll att man som i mitt fall lägger 750.000.- om året till dom. Han menar på att Posten har 40.000 anställda och det vore ju konstigt om det inte fanns banditer bland dom, vad jag reagerar på är bara att jag får stå för hela kostnaden och dessutom får förklara för kunden att det "måste försvunnit på Posten" och hur trovärdigt är det... Jag blir så JÄVLA trött på den förbannade Posten! // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Låter inte bra, men hur och varför har du tejp på breven ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har haft liknande problem med posten, vi köper servrar och komponenter eller annat material i stort sett varje vecka, det är _alltid_ nåt strul med posten, endera kör dom inte ut paketen för att mottagaradressen är ett hyreshus, eller så strular dom bort det och låter paketen valsa runt på sightseeing innan dom kommer fram igen.
För min del är det ingen ekonomisk förlust direkt, men däremot tid, en server som är borta en enda dag spelar en fruktansvärd stor roll. Har numera börjat använda mig av Dustin´s direktleverans, kostar 1200:- men då får man servern efter 30 minuter också, levererat och klart. Dags för lite fler rikssträckande konkurrenter på svenska postmarknaden tycker jag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja posten suger, jag skulle igår skicka ett brev med postförskott till Norge, inom sverige kostar det ca 60:-, men dit skulle det kosta 140 spänn, helt orimligt, jag sa att det kan dom glömma, fixar det på annat sätt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det enda som står på tejpen är LB Onlineshop och adressen. (Man skall väl inte behöva undvika reklam för att det finns rötägg på Posten?) Vanliga brev/kuvert har jag ingen tejp på men det är ju dom med värdefullt innehåll som är attraktiva för vissa ohederliga. Citat:
// Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag får nog hålla med om posten. Den är värdelös. Att få saker skickat till sig som företagare trots att man råkar ha kontor hemma är helt totalt omöjligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Postgången, liksom vägnät och elförsärjning, anser jag vara en grundstomme i ett fungerande modernt samhälle, och det smärtar därför att posten måste vara ett vinstdrivande företag. Ett av samhällets grundfunktioner kunde gärna drivas av staten och då ej i vinstsyfte.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag får det mesta via Företagspaket, körs ut av RC Transport och PNL som körs ut av Adena Picko. Funkar som sagt kanon. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
VIP
|
Citat:
Posten är extremt inkompetenta och har väl nästan gjort alla fel man kan göra (ja, inte så konstigt det är ju statligt). Vad som behövs är konkurrens på lika villkor, inte en stor inkompetent aktör som kostar alla medborgare skattepengar. Jag tänker inte börja lista exempel på Postens eller statens inkompetens på IT/logistik-området, det skulle ta hela natten! ![]() Vad har UPS, DHL och liknande för priser inom Sverige? Förhoppningsvis kommer de kunna bygga upp en liknande struktur som i USA inom Europa i framtiden.. kan bara tänka mig att de hindras av konkurrens från statligt subventionerade bolag som Posten, vilket håller priserna uppe och servicen på lägre nivå än i fria marknadsekonomier. Att införa planekonomi kostar alltid mer för samhället/konsumenterna i slutändan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Däremot går exempelvis PNL (Pan Nordic Logistic) i spetsen och tar över allt fler företagskunder i Sveige med sina billiga och pålitliga leveranser, dom ligger ungefär på halva priset mot Postens företagspaket och har precis samma service. Det största problemet som jag ser det är att Posten i "har monopol" på brevhanteringen i Sverige, det märks ganska tydligt när man skall förhandla priser med dom. På paket kan dom göra bättre priser men på brev "får dom inte" på grund av konkuranslagen göra bättre pris. Jag har alltså samma pris på brev som "vem som helst" även om jag närmar mig en miljon om året i portokostnad... Dom kan alltså styra och ställa, höja priserna, strunta i att ersätta försvunna brev (som tråden handlade om från början) m.m. Det finns ju ändå inga alternativ med breven. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|