Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Banditer på Posten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-04-16, 15:43 #1
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Supermoderator
Matss avatar

Sedan jag började anväda tejp med "LB Onlineshop" tryckt på så har det börjat försvinna brev på Posten och det är uteslutande till kunder som betalt med kreditkort som då inte kan spåras med något kollinummer. Det har försvunnit 5 brev på en månad nu och jag får inte 5 öre i ersättning från Posten.

Självklart lämnar jag in en reklamation till Posten för varje brev som försvinner, idag frågade jag postchefen här i Skara om jag skall behöva använda neutral tejp på dessa brev men det tyckte han inte, när jag frågar vem som skall ersätta mig för denna förlust så har han tyvärr inget svar eftersom Posten aldrig ersätter just brev...

Det spelar ingen roll att man som i mitt fall lägger 750.000.- om året till dom.

Han menar på att Posten har 40.000 anställda och det vore ju konstigt om det inte fanns banditer bland dom, vad jag reagerar på är bara att jag får stå för hela kostnaden och dessutom får förklara för kunden att det "måste försvunnit på Posten" och hur trovärdigt är det...

Jag blir så JÄVLA trött på den förbannade Posten!

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-16, 16:00 #2
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Låter inte bra, men hur och varför har du tejp på breven ?
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-16, 16:04 #3
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Decibel Decibel är inte uppkopplad
Decibels avatar

Har haft liknande problem med posten, vi köper servrar och komponenter eller annat material i stort sett varje vecka, det är _alltid_ nåt strul med posten, endera kör dom inte ut paketen för att mottagaradressen är ett hyreshus, eller så strular dom bort det och låter paketen valsa runt på sightseeing innan dom kommer fram igen.

För min del är det ingen ekonomisk förlust direkt, men däremot tid, en server som är borta en enda dag spelar en fruktansvärd stor roll.
Har numera börjat använda mig av Dustin´s direktleverans, kostar 1200:- men då får man servern efter 30 minuter också, levererat och klart.

Dags för lite fler rikssträckande konkurrenter på svenska postmarknaden tycker jag.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-16, 16:15 #4
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Ja posten suger, jag skulle igår skicka ett brev med postförskott till Norge, inom sverige kostar det ca 60:-, men dit skulle det kosta 140 spänn, helt orimligt, jag sa att det kan dom glömma, fixar det på annat sätt.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-16, 16:24 #5
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Låter inte bra, men hur och varför har du tejp på breven ?
Bl.a. för att "det ser proffsigt ut", det finns en avsändare på, jag gillar proffsig reklam.
Det enda som står på tejpen är LB Onlineshop och adressen.
(Man skall väl inte behöva undvika reklam för att det finns rötägg på Posten?)

Vanliga brev/kuvert har jag ingen tejp på men det är ju dom med värdefullt innehåll som är attraktiva för vissa ohederliga.

Citat:
Ja posten suger, jag skulle igår skicka ett brev med postförskott till Norge, inom sverige kostar det ca 60:-, men dit skulle det kosta 140 spänn, helt orimligt, jag sa att det kan dom glömma, fixar det på annat sätt.
Dessutom så får du betala ytterligare en avgift på 50.- för att dom skall föra över pengarna till ditt svenska postgiro...

// Mats
Oläst 2004-04-16, 19:35 #6
Jymdis Jymdis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Jymdis Jymdis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Jag får nog hålla med om posten. Den är värdelös. Att få saker skickat till sig som företagare trots att man råkar ha kontor hemma är helt totalt omöjligt.
Jymdis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-16, 20:15 #7
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Postgången, liksom vägnät och elförsärjning, anser jag vara en grundstomme i ett fungerande modernt samhälle, och det smärtar därför att posten måste vara ett vinstdrivande företag. Ett av samhällets grundfunktioner kunde gärna drivas av staten och då ej i vinstsyfte.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-16, 20:19 #8
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Jag får nog hålla med om posten. Den är värdelös. Att få saker skickat till sig som företagare trots att man råkar ha kontor hemma är helt totalt omöjligt.
Eftersom jag också har kontoret hemma så får jag dom flesta leveranserna hit och jag har inte upplevt det som ett problem, ring "åkarna" direkt o tala om vart du vill ha dina leveranser, här i Skara funkar det jättebra. Men det kanske är för att dom inte är anställda av Posten...

Jag får det mesta via Företagspaket, körs ut av RC Transport och PNL som körs ut av Adena Picko. Funkar som sagt kanon.

// Mats
Oläst 2004-04-17, 03:04 #9
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Citat:
Originally posted by desdecado@Apr 16 2004, 17:15
Postgången, liksom vägnät och elförsärjning, anser jag vara en grundstomme i ett fungerande modernt samhälle, och det smärtar därför att posten måste vara ett vinstdrivande företag. Ett av samhällets grundfunktioner kunde gärna drivas av staten och då ej i vinstsyfte.
Håller inte med. I USA finns ett mycket väl fungerande leveranssystem genom tex UPS som man kan skicka saker mycket billigt genom och de leverar över hela USA nästa dag. Amazon.com tar tex ingen leveransavgift inom USA.

Posten är extremt inkompetenta och har väl nästan gjort alla fel man kan göra (ja, inte så konstigt det är ju statligt). Vad som behövs är konkurrens på lika villkor, inte en stor inkompetent aktör som kostar alla medborgare skattepengar. Jag tänker inte börja lista exempel på Postens eller statens inkompetens på IT/logistik-området, det skulle ta hela natten!

Vad har UPS, DHL och liknande för priser inom Sverige? Förhoppningsvis kommer de kunna bygga upp en liknande struktur som i USA inom Europa i framtiden.. kan bara tänka mig att de hindras av konkurrens från statligt subventionerade bolag som Posten, vilket håller priserna uppe och servicen på lägre nivå än i fria marknadsekonomier. Att införa planekonomi kostar alltid mer för samhället/konsumenterna i slutändan.
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-17, 03:20 #10
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Vad har UPS, DHL och liknande för priser inom Sverige? Förhoppningsvis kommer de kunna bygga upp en liknande struktur som i USA inom Europa i framtiden.. kan bara tänka mig att de hindras av konkurrens från statligt subventionerade bolag som Posten, vilket håller priserna uppe och servicen på lägre nivå än i fria marknadsekonomier. Att införa planekonomi kostar alltid mer för samhället/konsumenterna i slutändan.
UPS har inte etablerat sig speciellt mycket i Sverige än, har hört ryktas att dom kommer att etablera sig mer i Norden inom kort och det kan bli intressant.

Däremot går exempelvis PNL (Pan Nordic Logistic) i spetsen och tar över allt fler företagskunder i Sveige med sina billiga och pålitliga leveranser, dom ligger ungefär på halva priset mot Postens företagspaket och har precis samma service.

Det största problemet som jag ser det är att Posten i "har monopol" på brevhanteringen i Sverige, det märks ganska tydligt när man skall förhandla priser med dom. På paket kan dom göra bättre priser men på brev "får dom inte" på grund av konkuranslagen göra bättre pris. Jag har alltså samma pris på brev som "vem som helst" även om jag närmar mig en miljon om året i portokostnad...

Dom kan alltså styra och ställa, höja priserna, strunta i att ersätta försvunna brev (som tråden handlade om från början) m.m. Det finns ju ändå inga alternativ med breven.

// Mats
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017