Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Om företag inte betalar när dom ska?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-17, 18:48 #1
DirtyDogs avatar
DirtyDog DirtyDog är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Medlem
DirtyDogs avatar

Började med enskild firma den 1/2 detta år. Nu är det så att ett företag inte betalade sin faktura när dom skulle, sista betalningsdag var den 17/3.

Man är ju nybörjare med fakturor, företag och dylikt. Alla har ju hittils betalat när dom ska, förutom detta företag inuläget. Dom har betalt som dom förut på utsatt datum, fram till nu innan jag kör som enskild firma.

Vad gör man i detta läge?

Hade tänkt att ringa dom imorgon och påtala att dom inte betalt fakturan för utfört jobb.

Vad gör ni normalt?
DirtyDog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-17, 19:07 #2
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
1. Skicka en påminnelse med samma summa som den första.
2. Betalar dom inte då skickar du ytterligare en påminnelse enligt räntelagen.
3. Betalar dom inte då, kontakta inkasso.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-17, 19:53 #3
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Hej!

Jag vet inte vad som gäller i Sverige, men i Finland får man först skicka påminnelse efter 2 veckor efter förfallodatumet. Dessutom ger det kanske inte ett så bra intryck att flåsa kunderna i nacken när det gäller betalning.

Det här var endast några tips av mig.

Hälsningar,
Sebastian
Sebbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-17, 19:59 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Om det bara är en ordinarie faktura som förfallit så är det bara att ringa eller att skicka en påminnelse. Har de skött sina betalningar förut så är det förmodligen bara så att de glömt betala räkningen. Själv så är jag ibland slarvig med e-fakturor. Skriver jag inte ut dem i samma stund som jag får dem så glömmer jag ibland bort dem.

Om du har skickat en påminnelse och det visar sig att de inte vill eller kan betala så får du vända dig till ett inkassoföretag, eller direkt till kronofogdemyndigheten. Att lämna ett ärende vidare till KFM kostar 500 kr. Den summan lägger du på kravet som kunden är skyldig dig.

Som pokerstjärna skriver så är det brukliga att man använder sig av ett inkassobolag för att förenkla indrivningen av obetalda fakturor. Men det finns ingen lag som säger att du måste göra det innan du skickar en faktura till KFM.

Det är extremt vanligt att företag slarvar med betalningen av fakturor. För det mesta så rör det sig om slarv och inte en ovilja att betala. Då räcker det med att skicka en påminnelse några dagar efter det att den ordinarie fakturan förfallit.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-17, 20:12 #5
SRSWWis avatar
SRSWWi SRSWWi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
SRSWWi SRSWWi är inte uppkopplad
Medlem
SRSWWis avatar

Reg.datum: Feb 2006
Två påminnelser där andra innehåller information om vilket inkassoföretag som tar över fakturan efter satt dedline brukar resultera i betalning.
SRSWWi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-17, 21:39 #6
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar

Reg.datum: Jan 2006
I vissa brancher är det så att det är mer regel än undantag att fakturor betalas för sent.

Fakturor till företag brukar inte spela mig någon större roll om dom har en liten tids fördröjning på i betalningen för oftast är jag säker på att pengarna rullar in inom en liten tid om det inte skett något strul med fakturan i postgång eller likande.

Privatpersoner brukar vi dock ligga på ganska omgående. Man får luska i lite om pengarna finns och om personen verkar betalningsvillig, det märker man av ganska snabbt. Ett tips är att ringa runt löning/bidrags datumen.

Sen så måste jag tyvärr säga att jag ibland släppt obetalda fakturor för det inte är värt tiden (och energin) det tar att få betalt. Är ytterst försiktig med fakturor till Privatpersoner och företag jag inte gjort affärer med innan. Visst det finns företag som tar risken med fakturan och % satsen kanske inte låter så stor men utslaget på alla fakturor så blir det bra mycket pengar (inte min mening att dissa fakturatjänster, jag tycker dom är jättebra men man ska ha i åtanke att dom kostar).
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-17, 21:48 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Förfallodatum var ju idag. Jag föreslår att du börjar med att avvakta till på onsdag innan du gör något alls. Folk som börjar ringa och maila så tidigt är ett irritationsmoment. De kan ha betalat idag, men det kan ta någon dag innan beloppet är bokfört på ditt konto.

Har du en bra relation så kan du ringa upp på onsdag och fråga om det är något problem med din faktura eftersom du inte fått betalt. Tisdag nästa vecka skickar du en formell påminnelse och ser om det inte blir fart då.

Boken "Från faktura till betalt" ska vara bra - jag har inte läst den själv.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-17, 21:52 #8
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Skicka en påminnelse Minst 1 vecka efter deadlinen!
Generellt brukar man vänta 4 bankdagar efter deadlinen innan man kontrollerar om räkningen kommit in eller ej.
Ring ej dagen efter, det skrämmer bara iväg dom för framtida jobb!

I mitt företag brukar vi vänta på påminnelsen ifall vi glömt att vi utfört/beställt vad fakturan säger som en liten kontroll att det inte är en falsk faktura.
Forslunds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-18, 05:47 #9
DirtyDogs avatar
Medlem

Medlem
DirtyDogs avatar

Tackar alla för hjälpen. Fick många goda råd.

Väntar till nästa vecka innan jag ringer dom.
DirtyDog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-18, 08:09 #10
Supermoderator

Supermoderator

Det är relativt vanligt att företag väntar på påminnelser eller inkassokrav innan de betalar - i alla fall första gången. Man vill hålla på likviditeten.

Men håll ut lite och ta det lugnt. Jag vet hur hopplöst det kan kännas när man inte vet hur man ska hantera det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017