Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Intresse för att "hyra" systemadministratör

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-20, 21:43 #1
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Jag tänkte ta temperaturen på intresset för en tjänst som det talades väldigt kort om i en tidigare tråd som jag inte längre hittar.

Låt säga att man har en eller flera egna servrar eller VPS-konton. Låt oss också säga att man saknar tiden, orken eller kunskapen för att sköta den här servern. Hur mycket skulle det vara värt att betala för att slippa oroa sig för uppdateringar, säkerhet, backuper, etc.? Även om man tycker att man klarar sig bra själv, vad händer om man vill ta semester - kanske till och med en semester utan dator?

Jag tänker mig följande upplägg: betala en rimlig månadskostnad. Sov gott om natten medans en kompetent systemadministratör ser till att all din mjukvara hålls uppdaterad, att backuper görs regelbundet och verifieras, kanske till och med att man får en komplett "spegelbild" av sin sajt på en helt annan server, redo att snurra igång om olyckan skulle vara framme.

Jag är medveten om att mycket av det här finns i form av "managed servers" och att de flesta ISP:er och webbhotell säkert erbjuder liknande åtaganden. Skillnaden blir i att man här har ett oberoende företag som ägnar sig speciellt åt _din_ server, inte en hel datahall med servrar. Du kan ringa "din" administratör och prata med honom direkt.

Vad tror ni? Jag är speciellt intresserad av hur mycket ni skulle vara villiga att betala för en sådan här tjänst - jag tänker mig att man måste hålla antalet servrar / admin tillräckligt lågt för att man ska kunna ge personlig service, men samtidigt får inte kostnaden bli orimlig. En duktig administratör kan ju trots allt hålla koll på väldigt många servrar samtidigt.

Notera att det här bara är något jag tänkte på medans jag diskade, inga långt gångna planer på världsherravälde medelst systemadministration.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-20, 21:47 #2
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare
Normans avatar

MMC: de flesta ISP:er erbjuder redan managed hosting.
Ska du kunna gå in där och konkurrera måste du nog ge ganska mycket lägre pris.

Sen ska det kännas så pass seriöst och säkert, särskilt bland företag att vilja anlita t.ex. dig.
Då hjälper det inte om du i foten har en länk till civilolydnad.se
Man brukar vilja ha säkerhetsklassad personal som har koll på viktig information.

Det man ska dimensionera en sådan tjänst efter är antal timmar man lägger ned för att managera deras system.
Visst, du kan gå på minimilön men hur bra är det i längden? Du har bara 40 timmar per vecka att distribuera om du fortfarande vill vara ledig.

Tänk på inkomsterna ska täcka arbetsgivaravgift... om du ska köra vitt.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-20, 21:57 #3
MMCs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
MMCs avatar

Citat:
Originally posted by Norman@Mar 20 2008, 22:47
Sen ska det kännas så pass seriöst och säkert, särskilt bland företag att vilja anlita t.ex. dig.
Man brukar vilja ha säkerhetsklassad personal som har koll på viktig information.
Det man ska dimensionera en sådan tjänst efter är antal timmar man lägger ned för att managera deras system.
Visst, du kan gå på minimilön men hur bra är det i längden? Du har bara 40 timmar per vecka att distribuera om du fortfarande vill vara ledig.
Haha Jag gör inte anspråk på att vara varken tillräckligt kompetent för eller intresserad av att sköta administrationen själv. Däremot skulle det kunna vara kul att sätta ihop en sådan tjänst, om man hittar rätt folk. *host*

Jag förstår att förslaget kan sticka lite i ögonen på dig och dina branschkollegor - men ser du inte en poäng i att låta någon annan än ISP:n sköta administrationen, du som annars pratar så mycket om redundans?
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 15:43 #4
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Skillnaden blir i att man här har ett oberoende företag som ägnar sig speciellt åt _din_ server, inte en hel datahall med servrar.
Men du kommer väl inte bara ha en kund, utan flera..så blir det någon skillnad från managed hosting?
Taras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 15:47 #5
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
om priset är den rätta, kompetensen hög, bemötandet emot kunderna trevligt informativt och givande.. då tror jag det finns plats att göra det..
det kommer ta tid.. men när man gjort en kund glad kommer det komma fler
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 16:41 #6
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Personaluthyrning med specialkompetens mao?
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 19:21 #7
Normans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Normans avatar

Jag kan ge ett exempel på managed hosting.

En kund har en bokningssajt.
Han betalar 650kr/mån för att vi ska sköta systemuppdateringar, hålla koll på backuper,
Det är standardutförandet. Till det kommer några extra rutiner.

Sen har han även specificerat att han vill att vi kollar att en tjänst på systemet går. Den brukar generera minnesläckor lite då och då. Så vi har lagt upp ett bash-script som övervakar den.

Går den ned så startas den om, men skickar samtidigt ett mail till oss så vi ska "verifiera" att tjänsten startas om korrekt.

För kunden har vi även satt upp en incidensresponsplan.
Vid olika händelser så ska vi vidta olika åtgärder.
T.ex. akuta grejer så vill han att vi ringer direkt, alla tider på dygnet. För andra mindre akuta grejer så ska vi ringa nästföljande arbetsdag.

Vissa grejer kräver bara en ticket eller mail.
Så långt är allt okej.

Det finns fördel med att välja inhyrd personal, men det finns även fördel att köra direkt på datacentret. Är det något problem som kräver att man gör vissa saker som bara datacenterpersonal har tillgång till. Ja då är det fördel datacenter. Krävs inte sådant och allt kan skötas per distans, ja då är det fördel inhyrd för kostnaden minskas säkert.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-22, 17:54 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Det där finns det säkert efterfrågan på. Kruxet är att det ligger för nära utvecklaren i vissa fall, men det kan vara så att utvecklaren kanske inte riktigt har rätt profil för att sitta och underhålla servrar år ut och år in. Dessutom kan man hantera servrar på många ställen och isp:er, så blir det ett helhetsansvar som många företag efterlyser istället för att dutta med leverantör av nätverk, rackplats, hårdvara från massa olika leverantörer där alla gör en sport av att skylla på varann. Gäller nog bara att hitta kunden. Kanske går att marknadsföra sig via större Isp, som redan har kundkontakterna?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-22, 19:39 #9
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag går tvärtemot och säger att en sådan tjänst skulle vara attraktiv, speciellt för dom små serverpysslarna som köper sina servrar utomlands eller som tycker att dom managed tjänster som erbjuds i sverige är för dyra.

I USA är det gott om folk som söker efter kvalificerade server managers eftersom majoriteten av alla webbhotell drivs av personer som kan lite eller ingenting alls om server management utan förlitar sig på den kontrollpanel som dom använder för att hantera hosting. I Sverige har vi inte samma kultur av småbusar som sitter på halvtaskiga servrar och försöker tjäna en hacka genom att sälja webbhotellstjänster till bottenpriser, men det bör finnas små webbhotell som behöver en hjälpande hand med kerneluppdateringar och säkerhetspatchningar med jämna mellanrum även i vårt lilla land.

A och O är som sagt trovärdighet och tyvärr så är det inte många som lyckas kombinera bra tekniskt kunnade med trovärdighet för antingen har man ett brokigt förflutet med personer som inte riktigt ses som rumsrena eftersom det är där man kan flexa sina kunskaper till max eller så är man superseriös men har ingen känsla för att skapa en attraktiv och förtroendeingivande layout på sin hemsida. Lyckas man dock skapa en hemsida som inger gott förtroende och sedan kan bygga upp ett rykte av att vara duktig och ärlig så har man goda chanser att få en verksamhet lönsam, både här i sverige och utomlands.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-23, 22:10 #10
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Norman@Mar 20 2008, 22:47

Hur säkerhetsklassar du personal?

Det är väl bara MUST och SÄPO som den möjlighet, det bruka vara att dom kolla i divers register om du har begått brott eller ej.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017