FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej igen!
För en tid sen var jag här inne och frågade om moms och företagsregistrering nu var det dags igen.. ![]() Jag hade tänkt göra lite inköp ifrån England men har tydligen stött på lite problem enligt SKV för på säljarens info sida över utländsk försäljning hittade jag detta innan jag skulle genomföra köpet.. ..nu får ni vässa upp eran rostiga gamla skolengelska.. :P Citat:
så hur gör man... förvärvsmomsen måste man ju betala på inköp åt SKV....!! Är det någon som råkat ut för sånt här innan och vad blev gjort eller kunde göras..??? eller är det bara så att man får lämna detta företaget och vandra vidare i livet....?? mvh /Bertil |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Men du får väl göra avdrag för den engelska momsen?
Jag importerar från ett företag i Tyskland och där är samma sak, jag får lyfta den tyska momsen. Har för mig att dom kan lägga på "om dom vill" men som sagt, det spelar ju inte så stor roll eftersom den är avdragsgill. Johan G får väl förtydliga lite vad som gäller. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hallå Mats..
och tack för ditt inlägg... jahaa... ne jag trodde att om man köper ifrån utlandet att man slipper momsen helt, rent generellt alltså... och att det är säljande företag som gör 'felet' om dom lägger på momsen vid försäljning till kunder med VAT nummer... ..jo det vore väl bra och höra vad en garvad kille som Johan har och säga om detta.... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Normalt tas moms ut i det land som varan konsumeras (gäller EG) normalt faktureras du utan moms och säljaren är ej skattepliktig (Måste ha VAT-nummer gäller både köpare & sälajre) och köparen redovisar ing & utg moms.
Påförs du moms i annat eg-land så skall du visa att du påförts moms och får därmed tillbaka den genom avdrag. du betalar bara en moms dvs den svenska 25 % som är avdragsgill. dvs 0- summa tills den avyttras. Sen förekommer en hel del undantag... Mer info i ML SFS 1994:200 2 kap & 2a Kap. ex v här http://www.riksdagen.se/debatt/sfst/index.asp |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Ändå alltid skönt att får det bekräftat från en som vet. //Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ska vi byta jobb ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hängde inte helt med, tror jag.
Vad gör jag då om jag köper en tjänst från Danmark, han skickar en faktura på det jag ska betala in. Hur lägger jag på 25% moms ? Måste det inte stå på fakturan också? Som verifikation? Och räknas det då som ingående moms? Skulle någon vilja förklara lite, hur jag gör, om jag köper tjänst från Danmark, är grymt förvirrad! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
ex: 10 kkr exkl moms 25 % moms Ingående moms 2500 kr Utgående moms 2500 kr att betala 0 kr. De är bara att det redovisas. du lägger på momsen och kvittar samtidigt 2641/2611 (D/K) 2500 kr. Dvs det gör du i skattedeklarationen inte på fakturan eller till leverantörern |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|