Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

förvärvsmoms på utländskt inköp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-22, 19:30 #1
xyncro xyncro är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2004
Nykomling

Hej igen!

För en tid sen var jag här inne och frågade om moms och företagsregistrering

nu var det dags igen..

Jag hade tänkt göra lite inköp ifrån England men har tydligen stött på lite problem enligt SKV
för på säljarens info sida över utländsk försäljning hittade jag detta innan jag skulle genomföra köpet..

..nu får ni vässa upp eran rostiga gamla skolengelska.. :P

Citat:

...European VAT

Our VAT number is: GB 803 7362 43.

If you are in the European Union you need to pay "VAT at Source" (this is listed as VAT on our website).

We are a UK based retailer and any VAT due must be paid, if you are a business we advise you to reclaim the VAT paid from your local VAT office.

We do not remove VAT from European business orders as we have been informed by out VAT office that we would have to be VAT registered in each European country we send business orders too, due to different VAT thresholds in various European countries.

Because we are an UK online retailer (not Trade/Wholesale) we charge VAT and advise European businesses to reclaim this from their local VAT office if they wish to order.

This means that you should not have to pay any "sales tax" when the items enters your Country.

If your Country has "personal import duty" then you may have to pay for this, and this is your responsibility, Import Duty varies from Country to Country, if you are unsure, please consult your local Government Importation Office.

Det verkar ganska uppenbart att detta företaget inte tänkt skicka iväg några varor utan moms

så hur gör man... förvärvsmomsen måste man ju betala på inköp åt SKV....!!

Är det någon som råkat ut för sånt här innan och vad blev gjort eller kunde göras..???
eller är det bara så att man får lämna detta företaget och vandra vidare i livet....??

mvh
/Bertil
xyncro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-22, 19:49 #2
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Supermoderator
Matss avatar

Men du får väl göra avdrag för den engelska momsen?
Jag importerar från ett företag i Tyskland och där är samma sak, jag får lyfta den tyska momsen.

Har för mig att dom kan lägga på "om dom vill" men som sagt, det spelar ju inte så stor roll eftersom den är avdragsgill.

Johan G får väl förtydliga lite vad som gäller.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-22, 22:26 #3
Nykomling

Nykomling

Hallå Mats..
och tack för ditt inlägg...

jahaa...
ne jag trodde att om man köper ifrån utlandet att man slipper momsen helt, rent generellt alltså...
och att det är säljande företag som gör 'felet' om dom lägger på momsen vid försäljning till kunder med VAT nummer...

..jo det vore väl bra och höra vad en garvad kille som Johan har och säga om detta....
xyncro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-22, 23:17 #4
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mycket flitig postare

Normalt tas moms ut i det land som varan konsumeras (gäller EG) normalt faktureras du utan moms och säljaren är ej skattepliktig (Måste ha VAT-nummer gäller både köpare & sälajre) och köparen redovisar ing & utg moms.
Påförs du moms i annat eg-land så skall du visa att du påförts moms och får därmed tillbaka den genom avdrag. du betalar bara en moms dvs den svenska 25 % som är avdragsgill. dvs 0- summa tills den avyttras.

Sen förekommer en hel del undantag...
Mer info i ML SFS 1994:200
2 kap & 2a Kap.
ex v här http://www.riksdagen.se/debatt/sfst/index.asp
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-23, 00:19 #5
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Normalt tas moms ut i det land som varan konsumeras (gäller EG) normalt faktureras du utan moms och säljaren är ej skattepliktig (Måste ha VAT-nummer gäller både köpare & sälajre) och köparen redovisar ing & utg moms.
Påförs du moms i annat eg-land så skall du visa att du påförts moms och får därmed tillbaka den genom avdrag. du betalar bara en moms dvs den svenska 25 % som är avdragsgill. dvs 0- summa tills den avyttras.

2 kap & 2a Kap.
Så på "ren svenska" så hade jag rätt m.a.o.

Ändå alltid skönt att får det bekräftat från en som vet.

//Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-24, 20:15 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Mats@Sep 23 2004, 00:19
Citat:

2 kap & 2a Kap.
Så på "ren svenska" så hade jag rätt m.a.o.

Ändå alltid skönt att får det bekräftat från en som vet.

//Mats
Ja du har rätt....

Ska vi byta jobb
Oläst 2004-10-18, 15:17 #7
scuby scuby är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
scuby scuby är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
Hängde inte helt med, tror jag.

Vad gör jag då om jag köper en tjänst från Danmark, han skickar en faktura på det jag ska betala in. Hur lägger jag på 25% moms ? Måste det inte stå på fakturan också? Som verifikation? Och räknas det då som ingående moms?

Skulle någon vilja förklara lite, hur jag gör, om jag köper tjänst från Danmark, är grymt förvirrad!
scuby är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-18, 16:04 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by scuby@Oct 18 2004, 15:17
Hängde inte helt med, tror jag.

Vad gör jag då om jag köper en tjänst från Danmark, han skickar en faktura på det jag ska betala in. Hur lägger jag på 25% moms ? Måste det inte stå på fakturan också? Som verifikation? Och räknas det då som ingående moms?

Skulle någon vilja förklara lite, hur jag gör, om jag köper tjänst från Danmark, är grymt förvirrad!
Ofta har de moms på fakturan, om de nu inte har det så upprättar du underlaget själv. om du är momspliktig.

ex:
10 kkr exkl moms 25 % moms
Ingående moms 2500 kr Utgående moms 2500 kr att betala 0 kr.
De är bara att det redovisas. du lägger på momsen och kvittar samtidigt 2641/2611 (D/K) 2500 kr.

Dvs det gör du i skattedeklarationen inte på fakturan eller till leverantörern
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017