FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej!
Jag har en liten intressant juridisk tankenöt... Jag har kunder som vill gärna visa information på en sajt som jag är ansvarig för. Problemet är att de redan idag använder en annan sajt där de lägger upp sin information och sina bilder, och de orkar / vill inte byta inmatningssystem. Denna konkurrerande sajten exporterar visseligen kundernas bilder till mig, men i en sämre kvalitet än vad kunden laddar upp (och sajten själv visar). Sajten vägrar naturligtvis exportera i full kvalitet. ![]() Har dock skapat ett program som kan läsa bilder direkt från den konkurrerande sajten och spara dem lokalt hos mig. På så sätt kan jag tillgodo göra mig de bilder som mina kunder laddar upp på den konkurrerande sajten i full upplösning. Är detta lagligt? Det handlar ju om information som vår gemensamma kund äger så det borde väl vara OK så länge kunden ger mig tillåtelse? Mvh Robert |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
ja tror inte det är tillåtet utan den andra sajtens tillstånd också....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
tja.. dom ger dig möjlighet att plocka bilder från deras server - dvs belasta dom med trafik dom egentligen inte får något för
Och nu vill du gå en bakväg dom inte godkänt för att dra ännu mer trafik på dom - och undrar om det är tillåtet? Logiken borde ju tala sitt eget självklara språk här |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nja.
De tar betalt i 2 led för detta. De tar betalt av våra kunder för att exportera informationen till min sajt, sedan tar de även betalt av mig för samma sak. Rent "moraliskt" så har de ett oligopol på marknaden idag och är rädda för att få konkurrens. Jag har försökt förmå dem att skicka bilderna i full kvalitet men de hävdar att det är tekniskt omöjligt, vilket naturligtvis är rent b-sh*t. Det vore intressant att få en rent juridisk synpunkt av fallet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
wait.. dom lagrar alltså bara bilder som sedan visas på din sida? och detta tar dom betalt för?
Varför nyttjar ni inte en annan tjänst då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nja.. riktigt så fungerar det tyvärr inte. Jag skall försöka förklara bättre.
Sajt A = Jag Sajt B = Konkurrenten Kunderna använder i dag i huvudsak Sajt Bs intranet för att mata in information + bilder om sina objekt. Kunderna är flera hundra och är tyvärr vana att använda Sajt Bs gammla och dåliga funktioner. Även om jag kan få dem att använda mitt system istället så tar detta mycket lång tid. Sajt B tar betalt av kunden för att exportera informationen till Sajt A. Sajt B tar även betlat av mig för exporten till mitt system. Dessutom passar de på att förminska alla bilder som de skickar över. Dessutom skickar de bara över en bild, även om kunden har laddat upp flera bilder. Jag skulle gärna betalat ett högre pris för att få den fulla informationen (och täckt deras eventuellt ökade kostnader) om jag bara fick bilderna i full storlek. De vet att detta skulle hota deras "oligopol", och vägrar helt enkelt. Vad jag har gjort är en superenkel spindel som kan hämta bilderna direkt från deras hemsida via HTTP. Vågar jag använda detta program? Vad säger lagen? Eftersom det är kundernas information och de faktiskt vill exportera den till mig så kan jag anse att jag borde få hämta den på detta vis.. Är det nån som har koll på detta så är jag tacksam för hjälp ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ja, vem är det som egentligen äger bilderna?
Det är nog svaret på den frågan som ger dig svaret på om du får importera bilderna till din server. Om kunden (som själv laddat upp bilden till B) klickar på en knapp "Importera mina bilder från B" så har jag egentligen svårt att se hur B kan stoppa detta juridiskt. Det är ändå kunden som äger rätten till sin bild, inte B. Så säger min logik i alla fall. EDIT: slog av smilies |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Varför behöver du då bilderna i full kvalitet? Din kund struntar ju uppenbarligen i detta då han använder din konkurents tjänst. Förklara för din kund hur det ligger till så får de ta ställning till att endera byta till ditt inmatningssystem eller acceptera att din konkurrent har en teknisk begränsning. Du äger inte problemet såsom jag ser det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag skulle vilja bumpa den här tråden lite då jag tycker att det är en intressant fråga.
Vem äger egentligen bilder uppladdade till en webbsida? Jag menar, en webbsida som t.ex. flickr kan avtala till sig att få använda sina användares bilder och publicera dem, men dom kan inte avtala till sig ett ägande av bilden? Så en användare borde kunna få ladda ner alla sina egna bilder därifrån och ladda upp dem på en anna webbsida? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Enl. blockets regler (om man nu tar dom som exempel);
Citat:
|