Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domänförsäljning och auktioner på WN

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-20, 22:26 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag föreslår härmed att man tillför en regel till försäljningar och auktioner av domäner (och annat) på WN nämligen den att alla bud måste vara öppna. Upplåter man objektet till försäljning på flera håll så ska man då kräva att budgivningen även där sker öppet. Detta förhindrar att ägaren lämnar egna låtsasbud för att trissa upp priset vilket helt uppenbart skett flera gånger här på WN.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-20, 23:58 #2
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Hmm.. visst, jag förstår ditt problem men fortfarande. Vad ska det vara bra för? Att någon trissar upp priset är väl fortfarande ett tecken på att personen inte vill sälja prylen för billigare?

Märkligt att ingen sagt något om Mäklare i så fall.. där går 90% av alla bud över telefon. Man blir uppringd där försäljaren säger att "han/hon har ett bud på en viss summa"...

Visst på sätt o vis är det att trissa lite men, det är väl så affärer fungerar :\
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 00:02 #3
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Kanske folk vill vara anonyma?
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 00:02 #4
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Ang. mäklare så är det just därför den nya lagen kommer till. Den som vinner budgivningen kommer att kunna kräva att få reda på vilka övriga budgivare var.

Övrigt så tror jag att det skulle bli en ganska tandlös regel eftersom man inte kommer kunna kontrollera om det sker privata budgivningar.
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 00:05 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Fredrik S@Feb 21 2008, 01:02
Ang. mäklare så är det just därför den nya lagen kommer till. Den som vinner budgivningen kommer att kunna kräva att få reda på vilka övriga budgivare var.
Övrigt så tror jag att det skulle bli en ganska tandlös regel eftersom man inte kommer kunna kontrollera om det sker privata budgivningar.
Exakt, det har dessutom nyligen hänt att ett par mäklare dömts till ganska höga böter just för att upptrissning av priser skett på detta vis. Precis som om det skulle behövas på dagens bostadsmarknad.

Vad jag menar är att alla bud då måste ske från budgivarens sida direkt i tråden, alternativt på samma sätt om försäljning sker parallellt på annat håll.

Jag är för ärlighet och öppenhet vare sig det gäller mina affärer eller personliga relationer och anser att det ligger på allas ansvar att värna om god etik och moral.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 10:04 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Dåligt förslag. Jag vill kunna vara anonym, jag vill kunna sälja med fri prövningsrätt, jag vill överhuvud taget kunna lägga ett bud eller ta emot ett bud som ser annorlunda ut än ett rakt kontantbud.
Det är fri marknad, och det är i så fall bättre att inte ha budgivning alls här utan man får kontakta säljaren direkt och göra upp med honom/henne.

Däremot håller jag med om att lockpriser är en styggelse, alltså att man inte vill acceptera ett seriöst bud på sin lägsta-bud-nivå.

Det som framför allt skulle förbättra försäljningstrådarna här är om alla som bara kommenterar i största allmänhet kunde hålla sig borta från försäljningen och lämna plats för konstruktiv budgivning. Nu får man scrolla sig igenom sidvis med OT ibland innan man hittar ett bud eller information om hur det ligger till.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 12:28 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är inte alltid man vill skylta med sitt intresse. Den som vinner budgivningen och som det blir affär med går alltid att få reda på.

Men om jag har ett stort projekt som ännu inte är lanserat vill jag inte att hela WN ska veta om att jag är intresserad av ett visst domännamn som jag inte värderade tillräckligt högt för att vinna budgivningen om,.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017