FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Till och börja med så har jag sökt på nätet men inte blivit klokare för det.
Jag kör enskild firma sedan början av feb. Om jag har förstått det rätt om jag vill att en person som inte har f-skatt att designa en sida så ska jag betala arbetsgivaravgift, skatt etc... Men säg om han har en design redan färdig och jag vill köpa den? Måste jag då också betala arbetsgivaravgift, skatt etc? Om han säljer den till mig säg för 1250 kr. Kan jag då dra av momsen, 250kr? Måste nog gå en kurs eller köpa några böcker om detta, det är en hel vetenskap att lära sig. Ha en trevlig lördagskväll. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
2/ Nej, är inte säljaren momsregistrerad får du inte dra någon moms. *edit* Stavning... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har han ingen f-skatt måste du betala till honom som lön med allt vad det innebär, arbetsgivaravgift och skatt. Smidigt att göra i dina kläder vore kanske att be honom fakturera dig via frilansfinans.se för att du ska slippa krångla med en anställning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
...eller bara betala 999kr så slipper du betala arb.giv.avg. eller dra skatt, dock måste du skicka in en kontrolluppgift till skattmasen vid årets slut. Detta förutsätter dock att du inte betalar honom något mer under resten av året.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Ok, tackar för svaren. Dom vara glasklara. Nu fattar jag till och med
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Glömde att fråga om frilansfinans.se, om personen fakturerar mig genom det företaget eller annat, får man då dra av momsen?
Edit: stavfel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Tackar för svaret elofsson. Det är en djungel detta med skatter och dylikt tycker jag....
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|