FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu när ämnet är aktuellt tänkte jag höra mig för om följande scenario:
Du bor i en lägenhet och avsätter ett rum för ditt nya / lilla företag. Eftersom rummet bara används till företaget så kan man ta hyra av det osv. Frågan är om detta är lagligt, med åtanke på hyresvärden. Måste denna informeras om att näringsverksamhet bedrivs och uthyrning i andra hand sker i dennes lokaler? Lika så med bredbandet. Bredband för privatpersoner är mycket billigare än för företag, stora som små. Kan jag dela bredbandskostnaden med företaget eller fast strunta i den och betala den som privatperson trots att företaget använder bredbandet? Misstänker att detta förekommer i många fall och jag överväger vissa allternativ så det vore roligt att få höra vad som egentligen är lagligt och vad som inte är det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vad jag har hört om detta så lär det vara rätt så hårda krav på att det ska vara endast för företaget och typ att det ska vara en egen ingång till rummet.
Bredbandet tror jag dock att du kan ta enbart på företaget om du säger att du endast har det till företaget och om du bara har datorn i det rummet så borde det ju vara så ? OBS! detta är bara vad jag tror och jag kan inte säga att jag är helt säker så ta detta inlägg med en nypa salt. Det finns många duktiga här i forumet som vet detta så rätta mig om jag har fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jgul, har du några kommentarer till något av ovanstående? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Egen ingång till rum osv. är väl mest om man gör avdrag i sin privata deklaration. Då kan skattmasen vara kinkig.
Men betala hyra från företaget till dig som privatperson brukar gå bättre. Du kan skattefritt ta ut pengar om det är en hyreslägenhet där du hyr ut ett rum till ditt företag exempelvis. Om du tar motsvarande du betalar per m2 för resten av lägenheten. Sen kan man lägga på lite för telefon och el. Bredband har jag privat abbonemang och låter firman betala fakturorna så de hamnar i firmans bokföring. Ev. ska man förmånsbeskatta detta, men jag har två privata abbonemang där jag betalar ett av dem själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Okej, när jag har kollat vad ADSL kostar för företag och för privatpersoner så har det var s t o r a skillnader i alla fall...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jo men du måste ju kunna få välja ett billigt abonemang till ditt företag.
Det är ju samma som mobiltelefoner mm där det oxå finns privata och företagsabonemang så då måste du väll få välja det billiga alternativet. Dom företagsabonemangen är väll till för dom som har större företag med ca 5-10 som sitter på samma abonemang o då ska dom väll vara lite bättre än det andra. ? det är min uppfattning om det hela så rätta mig om jag har fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
o.5MBit ADSL för Företag och för Privatperson är samma sak - men kostar olika.
Hur kommer det sig? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är ju knappast rimligt att man som privatperson tecknar ett abb & uppger sin adress till "Företaget AB, Box 123, 123 45 Storstaden". Inte heller rimligt att företaget betalar en faktura ställd till "Privatpersonen Privatperson" om du är med på hur jag menar...
Ett företagsabb kostar som billigast 119kr hos vodafone... big deal ![]() Edit: Jag glömde kanske nämna att man oftast bryter mot leverantörernas avtal när man köper privatabb till näringsverksamhet.
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tobbe: Vi pratade om mindre företag som fortfarande har sina lokaler i hemmet , dvs på samma adress.
Kan vidare säga att i Kiruna är utbudet på bredband / adsl tämligen litet och priserna för företag är betydligt högre än för privatpersoner. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|