FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Tänkte få lite respons på en tanke. På en annonssida (typ blocket, eniro köp&sälj osv) skulle det vara väldigt krävande för servrarna att spara variablar för vad användaren har sökt på? Tex en person söker efter "volvo 240", klickar runt lite på sidan, kommer tillbaka till sidan och där i sökrutan står det fortfarande "volvo 240" eftersom det var det personen senast sökte på. Rätt mig om jag har fel men, sessioner lagras väl i serverns minne(?), och har man då några tusen användare som klickar runt och söker, borde det inte börja bli slitsamt för servern då? Vore det kanske bättre med cookies? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Inga problem rent prestandamässigt.. Tänk efter lite: du vill spara, säg, 100 byte/användare. (Troligtvis grov överdrift, men..) Sen säger vi att du har 20 000 användare på siten hela tiden. Det skulle ta 2 megabyte.
Slutsats: inga problem |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sessioner lagras inte i minnet vad jag vet.
Sessionsdata lagras i en fil. Använd inte det på en delad server eftersom alla kommer åt dem. Dock är risken ganska liten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Och filen lagras inte i minnet? =) Kunde inte låta bli, oavsett om det är dynamiskt eller statiskt så är det ju likväl minnet det sparas i.
Det är inga problem med prestandan, kanske rentav att föredra eftersom cookies fått en negativ klang i mångas öron.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du bygger det "fel" så kan du få problem av andra anledningar. Säg att du tar denna information från session-data och sätter in det i html-koden. alltså <input type=text value="Volvo 240"> då kan du ju inte cacha hela genererade sidan och serva samma sak till nästa användare som inte sökt efter volvo 240.
Detta är ett problem för att nå högre skalbarhet. Då vill du ha http-cachen på din sida. Genererar du inte flera sidor per sekund så är det nog ej ett problem för dig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Menar du nästa användare på samma dator? Annars är väl risken att det blir samma sessions-id minimal.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ett annat alternativ är ju att skicka med söksträngen med länkarna.
Om det nu bara är just sökorden du vill ha med. Exempel i asp: kop.asp?objekt=2343&sokord="& Request.querystring("sokord") &" Formuläret för sök skickar du med GET istället för POST. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Slutsatsen är att jag testar med sessionerna, funkar det inge bra så får jag fundera på en annan lösning sen.
Att köra med GET är inget alternativ i dagsläget. Har lite ajax-lösningar och lite annorlunda områdes-väljare. Tack alla bollplank! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Använd en cookie och javascript på klientsidan, det kräver _inget_ av servern.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |