FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Finns det någon bra sida/guide som tar upp vilka yrkesroller/titlar som finns på en tidning. Alltså som förklarar lite, vad Ansvarig utgivare, chefredaktör, redaktionschef med mera har för uppdrag?
Anledningen till att jag undrar är lite för att jag inte riktigt har förstått skillnaden mellan en Chefredaktör och en Redaktionschef? Sedan finns det ju massa Stf Chefredaktör osv? Upplys mig ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det finns bara ett svar som är givet:
En "utgivare" är den som är personligen juridiskt ansvarig för att innehållet som publiceras följer tryckfrihetsförordningen. Kallades förut ofta för "ansvarig utgivare". Det är ingen maktposition i sig men ansvaret brukar ofta kombineras med en tjänst med inflytande över den redaktionella produktionen eftersom utgivaren lämpligen har mandat att stoppa olagligt material. För de andra yrkesrollerna så varierar det mellan tidningar, koncerner och brancher. Men generellt: En chefredaktör har det övergripande strategiska ansvaret för det redaktionella innehållet på samtliga redaktioner. Har ofta personalansvar för redaktionschef och redaktionssekreterare. En redaktionschef arbetar oftast tillsammans med en chefredaktör för att planera det redaktionella arbetet och har ofta personalansvar för redaktörer. En redaktionssekreterare planerar och leder det dagliga redaktionella arbetet och har ofta personalansvar för de redaktionella medarbetarna. Mindre tidningar har ofta enbart en redaktionsekreterare i stället för chefredaktör och/eller redaktionschef. En redaktör har det redaktionella ansvaret för en given del/avdelning av tidningen/produkten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tack för svaret kers! "Redaktör" brukar väl oftast ha ett "prefix" framför, typ Nyhetsredaktör och Sportredaktör.
Det kan väl bara finnas en "Sportredaktör"? Vad heter de som arbetar under Sportredaktören? Skribent? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|