FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag var aktiv under domänsläppet den 10/1 klockan 05:00. Jag satt framför datorn klockan 04:45 och klickade då oavbrutet på registrera fram till klockan 05:00.
Enligt Binero så blev jag då tilldelad ett antal domännamn som jag var i behov av. Ett av domännamnen hade jag på snapback via binero. Denna domän lyckades jag emellertid registrera före snapback-tjänsten manuellt och den dök efter min manuella registrering upp som en misslyckad snapback. Glad i hågen så betalade jag fakturan för samtliga domännamn omedelbart och fick då en bekräftelse. När jag sedan gick in för att administrera domännamnen så dök de alla upp under mina domäner men med texten felaktig data. Jag sökte på domännamnen igen och döm om min förvåning då de fortfarande dök upp som lediga. Jag registrerade då samtliga igen och betalade en ny faktura omedelbart som tillsändes till mig. Fortfarande samma besked under domänhantering, felaktig data. Jag gick då in via ett annat webbhotell och sökte på domänerna. De var då registrerade på Binero men utan ägare, där stod det också felaktig data så jag utgick nu ifrån att det var en fördröjning hos IIS. Döm om min förvåning då jag ca 10 min senare går in via domänhanteraren och nu ser att jag inte står som ägare på domänerna utan att andra Binero-kunder tilldelats dem. Jag blir självfallet mycket förbryllad. När jag sedan går in på Snapback-tjänsten igen så står det att min snapback lyckades. Detta trots att jag registrerade detta domännamn själv manuellt före snapback-tjänsten och att denna domän då från början dök upp som misslyckad. Den enda förklaring som jag kan se är att det inte spelar någon roll hur fort du registrerar ett domännamn hos Binero. Även om du är först och får en bekräftelse på att domännamnet är ditt så kommer ändå snapback-tjänsten gå in och plocka domännamnet av dig. Ännu idag ligger dessa domäner kvar i min domänhanterare eftersom systemet antagligen fortfarande tror att dessa är mina (eftersom jag var första registreraren) Bineros kundtjänst svarade inte på mina mail på drygt 1 vecka. När jag tillsist får ett svar är det endast om att de kommer att tillsända mig en kreditfaktura. Detta har jag nu fått men endast för den första fakturan som jag betalade, inte för den andra fakturan avseende registreringen som jag gjorde efteråt för att gardera mig. Jag skickade ett mail till Binero och frågade om de kommer ge mig någon kompensation men det har jag inte ens fått svar på. Jag vill varna för Binero och deras domäntjänst. Du kan aldrig slå snapbacken även om du är först att registrera. Med tanke på hur kundtjänsten och deras långa svarstider så skulle jag heller aldrig överväga att använda dem som webbhotell! |
||
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har fått svar på mina frågor till kundtjänsten både på helgerna och mitt på nätterna.
|
||
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Instämmer deras snapback-tjänst är inget att hurra över.
Jag lade in en domän i snapback och senare när jag tittade så stod det att snapbacken hade misslyckats, när jag kollar vem som står som ägare så är det en person som registrerat den genom just Binero :unsure: Nu var domänen inte så jätte viktig för min del utan mer ett test för att se hur det fungerade. |
||
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kan inget annat än berömma tjänsten!
|
||
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Edit: syftningsfel |
|||
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Självklart har du rätt i att det kan uppstå en fördröjning hos IIS. Problemet är inte att domänen stod som ledig. problemet var att jag enl Bineros system var först med att registrera domänerna, att de inte var lediga hos andra registratorer men att snapback systemet då gick in och plockade domänerna ifrån mig som hade registrerat dem först. Det gläder mig att andra är nöjda med svarstiden hos Bineros kundtjänst. Jag kan emellertid bara uttala mig om min egen upplevelse, som alltså verkligen inte var bra. |
||
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kritik i all ära, särskilt om den är berättigad. Men det här är en väldigt snedvriden bild om vad som har hänt.
När .SE släpper .se domäner så blir inte alla domäner lediga exakt samtidigt. Domänerna släpps istället i en viss (hemlig) ordningsföljd (från kl 05:00 och framåt). Till detta har .SE en begränsning vad det gäller antalet ansökningar som ombuden kan skicka in under en viss tid (max 16 st ansökningar/e-postmeddelanden med 4 st SMTP-anslutningar under 2 minuter). Dessa faktorer, i kombination med att det släpptes väldigt många .se domäner torsdagen den 10/1, orsakade en kö i snapbacken hos oss. Som Jacob har beskrivit så hade han lagt beställningar på snapback-domäner hos oss. Vid 5-tiden la han även några vanliga beställningar på .se domäner hos oss. Han betalade fakturan för de vanliga domänerna och några av dessa domäner registrerades åt honom (tack vare snapback-kön). Övriga domäner hade vi redan registrerat åt andra kunder via vår snapback (alternativt att de registrerades genom ett annat snapback-ombud). Jacob lyckades totalt registrera 3 st .se domäner, varav en av dessa redan är till salu här på WN. De domäner som inte registrerades åt honom (en NL.se, en IDN och en vanlig .se domän) har vi givetvis redan återbetalt. För att undvika/minimera chansen till köer i vår snapback så har vi redan vidtagit ett antal åtgärder. Vi planerar även att se över möjligheten att blockera vanliga beställningar av snapback-domäner, precis om JX hade det tidigare. Notera att det här är första gången något som detta händer hos oss. Angående Jacobs klagomål på vår kundtjänst. Jacob skickade sitt första e-postmeddelande till oss vid halv 6 den 10/1. Han fick svar efter några timmar (halv 9), varpå han följde upp sitt svar (halv 2). Därefter ringde han oss (exakt när minns jag tyvärr inte). Jag förklarade att vi hade ovanligt hög belastning, pga den stora mängden snapbacks i kombination med sjukfrånvaro, men jag lovade att kontrollera det hela ordentligt och återkomma till honom så snart det bara var möjligt. Jacob påpekade även tydligt att han hade skrivit en tråd här på WN om hans problem med vår snapback. Under vårt telefonsamtal så förklarade jag för honom att vi på inget sätt kan garantera att man får en snapback (vilket tydligt framgår hos oss) samt att den bekräftelse han tidigare hade fått avsåg hans betalning (det var en betalningsbekräftelse, inte en registreringsbekräftelse). Jag nämnde även att det hade varit en snapback-kö samt att han kunde avgöra vilka .se domäner han hade fått på .SE:s hemsida (eftersom whois för .se domäner är begränsad till dem). Min förhoppning var att detta skulle stilla honom en aning. Sen blev det helg och jag arbetade för en gångs skull (tack vare inredningsarbete hemma) lite mindre än vanligt. Eftersom jag hade tagit åt mig ärendet, för att kontrollera det hela ordentligt (vilket innebär att övriga medarbetare inte har tillgång till ärendet), så innebar det att Jacob inte fick något svar under lördagen eller söndagen. Söndagen den 13/1 (vid halv 10 på kvällen) följde han upp detta med ett meddelande, där han bl a krävde att den NL.se han missat (men som registrerats av en annan kund till oss) skulle tilldelas honom. Som ni säkert vet så är detta en omöjlighet. Till den 15/1 (1 på dagen) hade jag hunnit kontrollerat detta ordentligt och jag gav honom då en förklaring av vad som hade hänt (med snapback-kön). Jag beklagade det hela och förklarade att vi skulle återbetala avgiften för de .se domäner han inte fick. Hans ärende gick därefter vidare till vår ekonomikille Göran. På kvällen den 15/1 (kvart över 10) skickade han ett upprört meddelande där han hävdade att det inte var vår snapback som hade krånglat, att han hade rätt till domänerna (som hade registrerats åt andra kunder) och så krävde han en kompensation för det hela. Göran besvarade detta den 17/1 (20 över 9) med ett besked om att en återbetalning hade ordnats åt honom. Jag kan erkänna att jag borde ha kontrollerat och följt upp hans ärende snabbare. Ibland finns det dock viktigare saker att prioritera. Eftersom jag hade haft ett rätt så långt och (i mina ögon) givande samtal med honom över telefon så trodde jag även (i min enfald) att han hade förstått mer än han uppenbarligen gjorde (vilket denna tråd visar). Jag hoppas nu bara att Jacob kan förstå att vi inte enbart är att skylla för detta, precis som autosvar skrev, samt att vår kundtjänst inte är att skylla för detta. |
|||
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Oj, med ett sådant svar så hade jag förväntat mig att kunden i fråga, om han accepterar utsäkten, skickat mig en låda med chocklad :-D
|
||
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
![]() Gud vad jobbigt. Allt för en snapback för 59,- . Tycker hela klagotråden av jacobjs känns lite over-the-top för min del. jacobjs: Det finns inga garantier och det verkar som du inte har koll på IIS och rutinerna, samt koll på belastningar och köer vid domänsläpp. Kanske nu när Jonathan är snäll och ger dig lite kött på benen, så får du mer förståelse. Lägg ner det och anlita snapback hos någon annan istället som garanterar dig domänen. ![]() Du kanske borde lägga ner lite kraft på att lägga en aktiv sida i din profil enligt reglerna. |
||
![]() |
Stängt ämne |
|
|