FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan man köra vilken font som helst egentligen på en hemsida,
nu menar jag fonten som stå för all text på hemsidan osv. Tex om jag väljer att använda Trebuchet MS, syns den som Trebuchet MS för alla då? Eller kommer det tex bli Verdana osv för datorer som inte har denna font installerad? Hur är det egentligen, tycker jag besöker fler och fler sajter som har fonter som syns för mig fastän jag inte har dom på datorn. Om det är så att man ej kan ha, finns det något sätt att lösa det på? Förutom att göra texterna i bilder..? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Du kan "bädda in" fonter i hemsidan.
Läs mer här -> http://www.webdesignskolan.se/tipstr...embed_font.htm |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Några webbutvecklare tog nyligen fram en metodik som de kallar för sIFR. Det går mer eller mindre ut på att de genererar fonterna i flash istället, kolla:
http://www.mikeindustries.com/sifr |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
sIFR är dock inte skapat för att användas på brödtext (inte länkar heller egentligen) men det går ju att modda lite.
Annars är sIFR helt överlägset, jag använder det på många siter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vore intressant att höra om någon upplevt några problem med sIFR. Jag är inblandad i ett projekt där det eventuellt ska användas.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är klart det kan innebära problem
![]() men konfigurationen är väldigt enkel. Sen styr man texten precis som vanligt med CSS, dock kan margin/padding ty sig lite märkligt. Annars ser jag inte några större problem (om man använder det för Hx-taggar) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|