FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nu är det dags för ett lite längre inlägg igen.
Det började med att jag fick .SE´s tvivelaktiga nyhetsbrev häromdagen: http://www.iis.se/nyhetsbrev/ http://www.iis.se/nyhetsbrev/oseriosa_metoder/ Som jag verkligen undrar vad sjutton .SE håller på med.. I den första länken säger tydligen Danny Aerts följande: "Det finns flera oseriösa aktörer som bland annat via telefonförsäljning uppmanar dig att registrera domännamn till mångdubbla priser än hos .SE:s ombud." - Vet .SE´s VD överhuvudtaget något om detta undrar jag? Den aktör som sedan 1 drygt år tillbaka varit i stort sett ensam om "vi har en kund.." per telefon är Colvento som säljer sina domäner för 1900:-/10 år = 190:-/år Jag undrar då om Danny Aerts satt den "ribban" med speciellt mycket eftertanke (kanske det är så mycket ett ombud FÅR ta betalt för Danny).. för jag ska snart visa att den siffran ABSOLUT inte är sann! Vidare står det i den andra länken att "Uppskattningsvis sker 5 000-10 000 försök till domänskojeri i Sverige varje år." - Med tanke på från vilket hålla detta nyhetsbrev kommer, så anser jag det vara horribelt att komma med den siffran. Eftersom det MINST senaste året lagts upp 18 000 domäner med med dessa verksamheter som kontakter - så är det väl relativt sannolikt att försöken är desto fler. Men va fan - hur bevisar man att Danny har fel...igen? Och samtidigt gör något kreativt (som att dissa .SE´s Webbhotellsguider). Ja jag orkade inte gå igenom hela ombudslistan - utan sträckte mig till en fjärdedel - dvs de 50 ombuden som registrerat flest .se-domäner de senaste 90 dagarna. OBSERVERA ATT DET ÄR EN STOR BEGRÄNSNING, men det är dessa 25% av ombudskåren som har alltifrån ett snitt på 105 registreringar per dag ner till 0,7 domäner per dag. Då funderade jag lite på vad jag skulle leta efter och kom fram till de tre mest använda domänerna i Sverige .se, nu och .com Och inte bara ta reda på nyregistreringspris, utan det som kanske är mer intressant; kostnaden för 2 år (nyreg+förnyelse) och även vad överlåtelser av .se kostar hos ombuden. Det är ju såna frågor som alltsom oftast kommer upp på WN. Sen givetvis snitt att vifta med åt .SE´s VD (*som absolut iiiiinte favoriserar de stora webbhotellen som använder domänpriser som lockvaror* OBS ironi) Ska väl erkänna att jag fick sitta och pilla lite innan jag blev klar. Växla dollar, danska kronor och Euro och lägga till moms där den var exkluderad osv Allt för att det skulle bli en så rättvis jämförelse som möjligt. Jag behöver också reservera mig för att en stor del av ombuden inte reglerat priserna för den kommande affärsmodellsförändringen och då istället hänvisar till att .SE debiterar 150:- ink moms från år två. Sen när det gäller .nu och .com så har en del ombud krav på 2-årsregistreringar - i de fall har jag halverat kostnaden för att få en 1-årskostnad. Och försökt att avrunda till närmaste krona. Men då kör vi: Av 50 ombud visade 44 ombud nyregprisuppgifter (enligt avtal) Snittet för dessa blev 468:- ink moms för nyreg. Billigast på .se i 2 år är: Binero AB 198 Axentus Web Solutions AB 212 Talk Active ApS 231 Spray Portal AB 248 One.com 269 Crystone AB 224 Surftown Europe A/S 269 Loopia 278 Dyrast på .se i 2 år är Ascio Technologies Inc 8 147 Internet.Se Svenska AB 1 488 *Internet SRS AB 1 394 Key-Systems GmbH 1 273 Le-vonline AB 1 175 Domaininfo AB 1 144 Svenska Domäner AB 1 020 Överlåtelsekostnaden har ett snitt hos ombuden på 609 ink moms Billigast på överlåtelser Spray Portal AB 0 Loopia AB 139 Talk Active ApS 163 Domeneshop AS 195 One.com 200 Axentus Web Solutions AB 200 Dyrast på överlåtelser Ascio Technologies Inc 4 073 Eurovator 1 400 Internet.Se Svenska AB 1 338 *Internet SRS AB 1 244 Larsen Data v/Peter Larsen 943 ODERLAND Webbhotell AB 940 Domaininfo AB 881 Snitt för .NU 1 år ink. moms är 439 Billigast på .Nu 1 år Webbkonsulterna AB (wk.se) 56 Loopia AB 99 Binero AB 99 * Crystone AB 162 Spray Portal AB 162 Active 24 AS 211 AB Name ISP 225 Dyrast på .Nu 1 år Internet.Se Svenska AB 1 931 MARCARIA.COM 1 071 Svenska Domäner AB 870 Access It Sverige AB 744 Smelink AB 556 Bluerange 556 Wannafind.dk A/S 505 Snitt för .COM 1 år ink. moms är 379 Billigast .com 1 år Binero AB 49 Spray Portal AB 49 Crystone AB 56 Webbkonsulterna AB (wk.se) 56 Loopia AB 59 Active 24 AS 74 MARCARIA.COM 74 Dyrast .com 1 år Internet.Se Svenska AB 1 681 Svenska Domäner AB 870 Access It Sverige AB 744 Smelink AB 556 * Eurovator 437 * Bluerange 369 Bahnhof AB 369 Den som är road av att stirra på ett kalkylblad (i PDF-form) kan göra det här: http://www.internetsweden.com/wn/se_ombud_...tatistik_50.pdf Så Colvento säljer alltså för 190:-/år ex moms (237,5 ink) Och Danny säjer: "Det finns flera oseriösa aktörer som bland annat via telefonförsäljning uppmanar dig att registrera domännamn till mångdubbla priser än hos .SE:s ombud." Men SNITTET för de 50 mest aktiva .se-ombuden är alltså 468:- ink moms för nyreg. dvs nästan det dubbla - med yviga ombud som Ascio som alltså tar över 4 000 kronor för en nyreggning av .se 299 EUR + 139 EUR = 438 Euro * 9,3 = 4073 Sek (ink moms) http://www.ascio.com/Home/Legal/nic.se Eller wk.se´s systerbolag där samma domän kostar 20ggr mer än hos wk.. http://www.wk.se/doman/priser_regler.asp?tld=1 vs. http://www.internetsrs.com/tlds.asp?org=iis Danny gör nog mycket bra för .SE, det tvivlar jag inte på, men en och annan groda slinker det ut då och då.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Själv tycker jag att IIS är en oseriös aktör som uppmanar oss att registrera domännamn till mångdubbla priser jämfört med .com och .dk och de flesta andra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Dany kommer ju från Spray och det fanns självklart en anledning från IIS när dom rekryterade en kommersiell aktör. Om man ska vara lite konspiratoriskt lagt så skulle det inte fövåna mig om IIS blir sålt nån dag....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Jag glömde en liten slutkläm - som jag inte rekommenderar till - men ändå - alltid retar det någon:
Billigast för en .se-domän är alltså att: Nyregistrera den genom wk.se 45 ex.moms (56,25) http://www.wk.se/doman/priser_regler.asp?tld=1 Sedan innan 1 år gått, överlåta domänen på en kollega genom Spray, där detta kostar 0 kr (inklusive 1 år) Citat:
Och innan 1 år gått överlåta den tillbaka genom Spray..osv osv Men det vore ju lite taskigt att göra så kanske.. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Inte för en enstaka - men WN´s medlemmar sitter alltsom oftast på fler än 1 .se-domän.. Det kan ju då snabbt bli värt det.. Om nu inte detta når fram till NN som väljer att föra över sina XX XXX-antal .se-domäner på GG genom Spray - då kan det ju helt plötsligt vara EXTREMT lönsamt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Intressant.
http://www.iis.se/domains/statistics/resellergrowth ot: Kostnader för ägarbyte bör ju rimligen försvinna helt (på sina håll) inom ett år. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om nu Spray alls klarar av att genomföra en överlåtelse. Att de ens tillåts vara ombud efter hur de behandlar sina domänkunder är ju underligt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kort fråga angående pris på nyregistrering av .SE domäner.
Jag trillade in i domänträsket december 2008 pga "julrean" på .SE hos Loopia och undrar om detta är tradition bland ombuden att sälja nyregistreringar för småbelopp, tror det var ca 17 SEK förra året. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|