FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad tycker ni om fenomenet web 2.0?
Det har ju funnits ett tag på kartan nu, men man kan väll lungt säga att det fortfarande är det som gäller nu, både när det gäller designen och kodning och urval utav tjänster. Tycker personligen att hemsidor "med" web 2.0 är underbara. Designen är inget annat än grymt härlig, och man blir glad varje gång man ser en sådan sajt. Kodningen är perfekt, tjänsterna och för att inte glömma ideerna är alltid lika smarta och roliga. Tycker också att dessa sidor är grymt mycke bättre användarvänliga än andra sajter. Men det är ju iofs, byggda för att vara det. Någon som också kanske vet lite svenska sajter inom web 2.0? Finns många gryma utländska, men har vi många svenska? En svensk smart ide och mycket fin sida jag hittat är; Slopsbox. http://slopsbox.com saxat från sida: "ger dig en e-postadress du kan ge ut till vem som helst; en e-postadress du kan använda för att registrera dig på sajter som kräver en e-post. Det är ett långfinger upp till alla spammare som tror dom kan lura dig att ge ut din riktiga e-post. Slopsbox™ är en brevlåda du inte behöver bry dig om. Men Slopsbox™ bryr sig om dig och din integritet! Vi vill ha din spam för vi tycker den smakar gott! Slopsbox™ är perfekt när du vill ha informationen i ett e-brev men inte vill ge ut din identitet." Tycker deras ide ändå är riktigt smart, enkel och rolig. Anyway, posta era sajter svenska som utländska och låt web.20 ge lite insperation att kika över senare inatt =) Och posta gärna vad ni tycker om just, web.20 Tror ni det är över? Är det påvä mot sitt slut eller är det här bara början? :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Vad med den sidan är web 2.0?? Tycker själv att det är löjligt i hur denna benämning kommer upp vartenda gång en logo har lite "starka färger". Finns ingen i den sidan jag anser är speciellt intressant. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Men suck , vad tråkigt att få läsa sådant ens.
Det är inte min sajt om du nu tror det, jag har sökt på google efter web 2.0 i allmänhet. Du får väll leta upp vem som äger sidan, står inte på mig och är absolut inte min sajt allafall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
användarvänligheten i den sidan, loggan, designen, även om designe inte är det som web 2.0 egentligen är. Men mycket av dessa sidor har just starka färger, stripes, fontsen.
Att sidan erbjuder en rätt så ny tjänst ändå, även om den verkar funnits under annat namn förrut? Vad är web 2.0 för dig då? det är ju mycket mer än bara buttons och stripes allafall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Inte mycket med den sidan som är web 2.0
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nä, får hålla med de andra att det vore absolut synd att visa upp en sådan sida som exempel på modern webbutveckling. Läs mer om Web 2.0 här istället.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kul att man tycker Slopsbox är Web 2.0
![]() Web 2.0 är ju mer ett samlingsord för att sidan bland annat är gjord i ren html (divs+css), har läsvänliga url:er, favicon, rss feeds, community-del och använder Ajax på ett bra sätt med mera. Sedan har ju inte Web 2.0 så mycket med färgval att göra, även om färgvalet är en del av läsbarheten. Viktigast är väl ett Grid-system och att font/typsnittet är anpassat efter Grid-systemet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
För mig är det bara ett buzzword som samanfattar den nya tidsålder som webben har gått in i (för x antal år sedan numera) där nyckelorden är Bloggar, Youtube och facebook. Ett begrepp som numera i mina ögon inte är något annat än en klyschig term.
Jag tycker att Richter Scales "Here comes another bubble" sammanfattar "web 2.0" begreppet på ett ganska bra sätt. "http://www.youtube.com/watch?v=I6IQ_FOCE6I" ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag använder jetable mail med firefox extension, det är smidigt. Högerklick i inputfältet för en engångsadress, välj vilken e-post som är slutmålet och hur länge mailen ska vidarebefodras. Tar 2 sekunder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Web 2.0 syftar ju på applikationsliknande hemsidor som oftast bygger på någon typ av ajax för att skapa mer programliknande funktioner. Ja, det myntades för många år sedan men det har inte på något sätt gått ur tiden utan kvarstår som definition.
Att det sen gärna används vid ordbajs (vilket tas upp i youtube-filmen ovan) tillsammans med andra häftiga ord är en annan sak. Jag tycker inte slopsbox har någon funktion som skulle kvala in under web 2.0 och jag tycker inte heller hemsidan var speciellt nyskapande eller användbar. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|