FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag driver en svenskspråkig filmsajt på nätet sedan några år tillbaka. Där finns recensioner av biofilmer, ett diskussionsforum, intervjuer med regissörer och filmstjärnor och det mesta såväl inbitna filmnördar som medelintresserade biobesökare kan tänkas vilja läsa om. På kort tid har sidan blivit den överlägset mest besökta bland konkurrenterna. Sajten lockar runt 10-12.000 unika besök om dagen, ca 220.000 unika i månaden. På en månad blir det ca 1.200.000 sidvisningar. På grund av ett annat jobb som stjäl mycket tid funderar jag på några olika alternativ, och därför vill jag kasta ut en snabb fråga här – vad kan man egentligen sälja en sådan sajt för, och hur stor är chansen att faktiskt få den såld? Tacksam för svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Månadsinkomst?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Alldeles för låga
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Chansen att få sidan såld beror nog mycket på vad man begär för pris.
Denna sida verkar ju väldigt stabil vilket gör att jag persongligen skulle värdera den utifrån följande variabler: -Intäkter minst 12 månader. -Utrymme för intäktsökningar/samarbeten osv. -Varumärket, igenkänningsfaktor osv. -Innehåll och data för artiklar recensioner osv. -Medlems och community-potential. Nu ser jag inga medlemsfunktioner på sidan, vilket är tråkigt. Hade detta funnits och ni hade haft en användarbas hade värdet ökat garanterat. Om inte annat borde ni införskaffa en sådan funktion nu för att öka värdet på sidan. Låt tex användarna recensera filmer och bli tipsade om filmer de bör gilla. Precis som hos en av era konkurrenter. Skaffa 50.000 användare (borde inte alls vara omöjligt på ett år). Ponera sedan att ni gör en vinst på 250.000-500.000 om året (ni borde tjäna mer) så har ni minst ett värde på 3-5 miljoner skulle jag säga. Dock handlar som sagt allting om att hitta rätt köpare (*host* *host* Schibsted... Bonnier, Mindpark *host* *host*) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Skulle inte sidan bli i något sorts av samarbete?
Om vi pratar om MovieZine.se alltså. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför sälja när du fortfarande kan ha kvar sajten, fast det är andra som sköter den? Och som ovan nämnde, du får mer om du har en databas med medlemmar (om du besämt dig för att sälja dvs.). Därför går du in i ett samarbete med lilla mig och min sajt, som inom några månader blir just en film community.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Vill veta ett pris så jag vet om jag är intresserad av ett köp eller inte. Luska fram ett sådant!
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kom med ett bud så tar jag ställning till det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
jag kan inget om vad sajter är värda.. så ingen idé att lägga ett bud.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|