FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
När jag och min sambo flyttade till vår nuvarande lägenhet målade vi vardagsrummet mörkgrönt. Mycket tjusigt för stunden, men nu skall vi flytta och måste således återställa vardagsrummet vitt. Nu undrar jag vad det är som gäller. Måste vi först måla med vit grundfärg och sedan vit väggfärg, eller räcker det att måla med grundfärg alternativt bara "vanlig" väggfärg? Är som underförstått inte speciellt bekant med målartekniker så undrar lite över vad skillnaden mellan s.k grundfärg/vanlig färg är.
![]() Stort tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Är väl egentligen inte speciellt nödvändigt om det är "fackmannamässigt" gjort?
Jag vet flera som har målat rum brandgula, svarta, ljusgröna (i stil med #00FF00), ljusblå, och dom har inte behövt återställa något... Hör med Hyresgästföreningen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om du nu måte måla vitt igen så räcker det att du köper lite bättre vit färg och målar noggrant 2 ggr, eller 3 ggr med vanlig billig vit färg. Då blir det vitt som innan
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Allt man gör i lägenheten, oavsett om det är tapetsering, målning eller vad som, måste normalt sett vara "fackmannamässigt" gjort och godkännas av besiktningsmannen. Alternativet är om man kommer överens med den som tar över lägenheten. Det blir då de som är skyldiga att återställa när de i sin tur flyttar.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Lägenheten är med i ett lägenhetsbyte och vi har kommit överens om att det skall återställas vitt. Blir lättast så.
![]() Davve: Tack! Grundfärg skall alltså inte behövas, även om färgen är rätt mörk? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Måla så många lager som behövs tills det blir vitt bara. Fast det kanske är billigast med grundfärg först?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja, det är det som lite är frågan.
Jag har aldrig tidigare målat över en mörk färg. Grundfärg är billigare än väggfärg, så frågan är om man ska dra 1 eller 2 lager grundfärg och sedan satsa på 1 lager väggfärg istället för 3 lager väggfärg direkt. Vill ju givetvis komma undan så billigt som möjligt, fattig som man är. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du köper billig vid färg är risken rätt stor att du åker på att måla 4 eller fler gånger för att det ska täcka bra och inte bli flammigt. Jag brukar köra med sån billig färg när jag målar första vändan på ett sugande underlag bara och sen nån lite bättre färg.
Du kommer få välja "glans" på färgen. Standard på väggar är 7 eller möjligen 5 (lite trendigt med mattare färg). I kök brukar man köra med glans 20, blankare och lättare att torka av. I tak brukar man köra med glans 3. Hur stort är rummet? Jag hade köpt en lagom stor hink med vit Flügger flutex 5 om det varit så att jag skulle bo kvar själv, men det kanske är lite väl lyxigt att måla med sån finfärg innan man lämnar bort lägenheten.. Vit förresten, det finns många många varianter av vit färg som är brutna lite åt olika håll.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
När jag målade senast så hade jag vinröda väggar riktigt mörka (målade de vita här) jag köpte bejers färg, det bättre det kostade några kr mer än de allra billigaste men det är inte så stor skillnad. Det täckte mycket bra redan första gången men man ska alltid måla 2 ggr så att det täcker överallt.
Grungfärg är rätt onödigt här då man ändå ska måla 2 ggr på det sedan, då blir det bara onödigt tjokt på väggen samt att det kostar mer pengar och mer arbete. Köp inte färg på färgbutiken, du kommer betala 2 ggr för mycket, åk till Coop, de har bra priser och bra färg där. För ett vanligt vardagsrum ska det inte kosta mer än 5-600 kr om du gör det själv för färg. Sen lite verktyg på det om du skulle behöva det, coop har bra priser även på det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det bästa är nog om du frågar på färgaffären när du åker dit, för jag antar att du inte har 15 liter flutex 10 som står och dammar i nån garderob? :-)
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|