Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Externt konsultarbete

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-28, 15:00 #1
tino tino är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Medlem

Bakgrund
Kunden har som ambition att marknadsföra och sälja en mjukvara inom en viss bransch. Konsulten skall utveckla mjukvaran åt Kunden.

Jag söker efter en lämplig paragraf att lägga till i ett avtal för att skydda Kunden mot att Konsulten vid avslutat uppdrag (t.ex. gälla 5 år framåt efter avslut) gör sig av med all utvecklad källkod, inte får utveckla liknande mjukvara inom den specifika branschen mm. Allt för att skydda att Konsulten efter avslutat uppdrag inte "snor med sig" källkoden för att kunna lansera en likartad mjukvara antingen själv eller i samarbete med ett annat företag.

Skulle uppskatta om någon har en lämplig paragraf för detta ändamål att dela med sig.

Tack på förhand!
tino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-28, 15:28 #2
Medlem

Medlem

Jag skrev ihop något själv nu, men vet inte hur vältäckande det är eftersom jag inte är en jurist.

Kund erhåller full och oinskränkt äganderätt samt upphovsrätt för material och källkod som Konsulten har framställt i samband med utvecklingen av mjukvaran.

Konsulten får ej nyttja det material och resultat som framställts i samband med utvecklingen av mjukvaran för andra eller egna kunders räkning utan Kundens skriftliga medgivande.

Konsulten får ej för andra eller egna kunders räkning utveckla [typ av mjukvara] inom [specifik bransch] t o m XXXX-XX-XX utan Kundens skriftliga medgivande.

Tror ni att detta kan fungera?
Oläst 2007-12-28, 17:12 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Vår lagstiftning ställer inte lika höga krav på avtal som den anglosaxiska (t ex amerikanska) gör. Huvudsaken är att det framgår ur texten vad som avtalats och att detta inte kan misstolkas. Du får vända och vrida lite på texten som du skrivit och se om du kan hitta några eventuella oklarheter.

Vad du skulle kunna göra för att undvika oklarheter är att specificera exakt vad det är för typ av kod och tjänst det gäller. Om din konsult ska t ex utveckla en intern sökmotor för en e-butik, innebär det då att han inte får ta anställning hos Google i framtiden?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-28, 19:02 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Gustav@Dec 28 2007, 18:12
Vad du skulle kunna göra för att undvika oklarheter är att specificera exakt vad det är för typ av kod och tjänst det gäller. Om din konsult ska t ex utveckla en intern sökmotor för en e-butik, innebär det då att han inte får ta anställning hos Google i framtiden?
Tack för ditt inlägg!

Jag har specificerat vad det gäller lite närmare nu i själva avtalet för att minimera risken för missförstånd och även för att inte begränsa konsulten för mycket.

Gott nytt år!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017