Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nyhetsbrev

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-07-27, 14:21 #1
mattiasjarnhall mattiasjarnhall är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Medlem

Hej

Jag har problem med att skicka ut nyhetsbrev på vår sida. Problemen är många och jag skulle vilja kolla hur ni löser det (om ni nu driver något nyhetsbrev)?

Jag har tidigare skickat ut nyhetsbrevet som ETT mail med alla mottagare som BCC. Det som inte är bra här är att jag inte kan anpassa varje mail för sig, jag vill gärna ha med en direktlänk till avregistreringen av nyhetsbrevet. Och att börja mailet med: Hej NAMNET är ju inte helt fel.
Att skicka alla "ett och ett" tar på tok för lång tid tyvärr och ger timeouts på servern. Funderar på att dela upp sändandet och skicka dem typ 50 i taget, då skulle man kunna skicka alla "ett och ett".

Nästa problem berör webbhotellet. Av förklarliga skäl vill gärna inte webbhotell att man skickar massmail via deras "vanliga" mailservrar, i mitt fall vill de att jag skickar 100/timme (vilket blir ohållbart i längden).

Sen skulle jag gärna vilja ha lite trevlig statistik, så som antal mail som blir lästa, antal mail som studsar, osv. För detta känns det som om man måste titta efter tjänster på nätet.

Så, min fråga är alltså, hur löser ni det hos er? Någon som har några tips på lösningar, sajter på nätet som har denna tjänst (till överkomliga priser), mm?

Vi har just nu ca 3000 prenumeranter av vårat nyhetsbrev på backpacking.se.
mattiasjarnhall är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-27, 14:37 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Det verkar juh osannolikt att du inte skulle kunna få göra ett utskick på 3000 mail?

Det går att sätta timeout i php, eller så kodar du ett script som du kör direkt ifrån servern med php-tolken (php script.php).

Att kolla bounches osv är juh rätt så lätt gjort genom att bara sätta en mail du har tillgång till avsändare och reply-to.

Antingen är det spam eller inte, är det något folk har anmält sig till förstår jag inte hur ditt webhotell kan neka dig att utnyttja en sån basal tjänst som mail..

Hota med att byta säger jag bara..

---
Andra edit :-)
Ett BCC-mail blir "många" mail när det kommer till mailservern, den måste juh i vilket fall som helst någonstans skicka ut varje mail separat. Såvida inte alla dina mottagare använder samma ISP :-). Så ditt webhotell lurar sig självt skulle jag vilja påstå.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-27, 15:16 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by grazzy@Jul 27 2004, 14:37
Det verkar juh osannolikt att du inte skulle kunna få göra ett utskick på 3000 mail?

Det går att sätta timeout i php, eller så kodar du ett script som du kör direkt ifrån servern med php-tolken (php script.php).

Att kolla bounches osv är juh rätt så lätt gjort genom att bara sätta en mail du har tillgång till avsändare och reply-to.

Antingen är det spam eller inte, är det något folk har anmält sig till förstår jag inte hur ditt webhotell kan neka dig att utnyttja en sån basal tjänst som mail..

Hota med att byta säger jag bara..

---
Andra edit :-)
Ett BCC-mail blir "många" mail när det kommer till mailservern, den måste juh i vilket fall som helst någonstans skicka ut varje mail separat. Såvida inte alla dina mottagare använder samma ISP :-). Så ditt webhotell lurar sig självt skulle jag vilja påstå.
Får, får jag naturligtvis. Men jag får skicka max 100 mail per timma.

Ja, timeout går att ändra (nu kör jag ASP, och inte PHP).. men det känns som en mindre bra lösning.

Kolla bounches går självklart att göra på det sätt du säger. Men det jag ville var att kolla om det finns någon bra och billig tjänst som har stöd för detta redan.

Det är inget spam, alla har anmält sig frivilligt. Och webbhotellet nekar mig inte mailtjänsten.. de sätter bara begränsningar.
Tycker inte det verkar konstigt på något sätt.. tipsa gärna om ett webbhotell som låter dig skicka massutskick utan invändningar. Det är ju inte för inte som dessa tjänster (som jag hittat på nätet) kostar mellan 1500-3000/månad.
Oläst 2004-07-27, 15:48 #4
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Supermoderator

Vi har tidigare kört utskick till ca 40 000 mottagare från fsdata.se utan några problem. Värt att nämna är kanske att det inte var spam... De har dessutom ett hyfsat lättanvänt webgränssnitt för administrering av epostlistor etc.
Oläst 2004-07-27, 16:46 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Tobbe@Jul 27 2004, 15:48
Vi har tidigare kört utskick till ca 40 000 mottagare från fsdata.se utan några problem. Värt att nämna är kanske att det inte var spam... De har dessutom ett hyfsat lättanvänt webgränssnitt för administrering av epostlistor etc.
Hej Tobbe... fick ni betala extra? Skickades de ut som bulk eller som ett och ett? Finns statistik över lästa, studsar osv?
Oläst 2004-07-27, 17:01 #6
Supermoderator

Supermoderator

Ingick i vanliga webhotellkostnaden på 125 pix / mån...

Inget övrigt ingår, dvs ni kan inte se om de är lästa osv... det går ju dock att lösa hyfsat lätt för den som orkar (ladda en bild med variabeln epost eller nåt i mailet som skickas..)

Tror de hamras ut i omgångar under några minuters tid eller nåt, har svårt att tro att de tillåter så många utskick på en gång när de hanterar över 10 000 kunder..
Oläst 2004-07-27, 19:44 #7
magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem

magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem

Här är några sajter på nätet som har mailinglisttjänster:

www.yourmailinglistprovider.com
www.aweber.com
www.topica.com
magiana är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-27, 20:33 #8
Jockes avatar
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jockes avatar

Varför inte regestrera dig på något billigt webhotell och andvända någon av de färdiga script som finns på internet.
3000 är ju inte så mycket.
jag andvände ett script på www.niklasson.net förut. det fungerade jätte bra.
Jocke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-28, 15:55 #9
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Kör för tillfället med programmet Gammadyne, tror det heter så.
Har även kollat på Follow-Up något.

Andreas
Andreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-28, 17:53 #10
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Jonas Jonas är inte uppkopplad

Vi på Snuttis har ju över 500K medlemmar som vi skickar mail till.

Vi har löst det med ett PHP Script som mailar ut.

Tex:

Kod:
<?
$fp = fopen("./template/nyheter.txt", "r");
$fil = fread($fp, filesize("./template/nyheter.txt"));
fclose($fp);

start while() eller for()-sats.

$message = $fil;

$message = str_replace("%%USERNAME%%", $username, $message);
$message = str_replace("%%FIRSTNAME%%", $fornamn, $message);
$message = str_replace("%%LASTNAME%%", $efternamn, $message);

... headers ...

mail();

slut på while(), for()-sats.

?>
sedan loopar man igenom det.

Visst det blir mycket lättare med funktionen socketmail() som finns på php.net under mail.
som samlar alla namn och email i en array och sedan loopar ut det under tiden den snackar med mailservern samt att man bara behöver läsa in nyheter.txt en gång eftersom $fil blir oförändrad. Sedan tar iof det hela otroligt lång tid. (2dygn tog det sist att maila ut 500K mail)
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017