Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Högtalare trasig...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-18, 15:10 #1
j3rk3rs avatar
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Medlem
j3rk3rs avatar

Jag har via en kabel kopplat min förstärkare till datorn. Jag har 2 st högtalare kopplade till förstärkaren. Jag lyckades på något vänster ha sönder ena högtalaren när jag senast(ganska länge sedan) flyttade den, men den andra fungerar som den ska.

I många av låtarna jag lyssnar på ska vissa ljud endast komma från ena högtalaren, tex. gitarrsolon. Som jag ovan skrivit har jag bara en fungerande högtalare, så i vissa låtar hör man inte alla ljud. Det är sjukt irriterande och gör att man inte kan lyssna på en hel del låtar.

Nu till frågan; hur gör jag för att alla ljud ska komma från högtalaren som fungerar? Använder Winamp och har ändrat så att det bara ska låta ur den fungerande högtalaren, men det gör ingen skillnad, ljuden som inte hörs innan hörs inte heller efter att jag ändrat.
j3rk3r är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-18, 15:16 #2
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Hur ser sladden ut som du kopplar mellan datorn och förstärkaren? Är det en 3,5 mm stereoplugg till RCA? Köp en sladd med 3,5 monoplugg till RCA så får du mono ur datorn och ska då rent teoretiskt få monoljud ur förstärkaren och då hörs allt ljud från den hela högtalaren. Ett bättre alternativ är att köpa bättre begagnade högtalare om du inte har råd med nya.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-18, 15:32 #3
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

Citat:
Originally posted by j3rk3r@Dec 18 2007, 15:10
Jag har via en kabel kopplat min förstärkare till datorn. Jag har 2 st högtalare kopplade till förstärkaren. Jag lyckades på något vänster ha sönder ena högtalaren när jag senast(ganska länge sedan) flyttade den, men den andra fungerar som den ska.

I många av låtarna jag lyssnar på ska vissa ljud endast komma från ena högtalaren, tex. gitarrsolon. Som jag ovan skrivit har jag bara en fungerande högtalare, så i vissa låtar hör man inte alla ljud. Det är sjukt irriterande och gör att man inte kan lyssna på en hel del låtar.

Nu till frågan; hur gör jag för att alla ljud ska komma från högtalaren som fungerar? Använder Winamp och har ändrat så att det bara ska låta ur den fungerande högtalaren, men det gör ingen skillnad, ljuden som inte hörs innan hörs inte heller efter att jag ändrat.
Antagande.

Du har 8ohm´s högtalare (står på baksidan)
Din förstärkare klarar 8ohm (och mer).

MEN

Om din förstärkare klarar av 4ohm så kan du göra följande, ta minus från högtalaren och sätt på VÄNSTRA kanalens minus.
Ta sedan pluskabeln och sätt i HÖGRA kanalens plus.

Du får då monosignal ut i högtalaren och de båda kanalerna kombineras i högtalaren.

Detta gör du på helt egen risk och bevåg, kontrollera på nätet om din förstärkare klara 4ohm först och främst annars kan det börja lukta lite illa

Högtalarens OHM delat i 2 = belastningen på förstärkaren, denna måste du kontrollera att den är "stabil" i.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-18, 15:33 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Har du kikat på de möjliga inställningarna i "mixern" i datorn?

Och jag har ett par billiga högtalare som jag tänkte kasta som jag kan skänka bort mot avhämtning.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-18, 15:37 #5
j3rk3rs avatar
Medlem

Medlem
j3rk3rs avatar

HenSod: Har ingen aning om det är en mono eller stereo, men eftersom problemet uppstår är det väl en stereo Har köpt kabeln på onoff, de kanske ha mono-kablar också.

Köpa nya högtalare är ett alternativ, men eftersom högtalarna egentligen tillhör min pappa så är det nog bäst att försöka laga den så ingen blir sur! Ska lämna in den, men har inte orkat.

Decibel: Du hade rätt, de var 8 ohm på högtalarna. Vågar inte riktigt pilla med det där, inte mina grejjor så det skulle nog bli ännu surare miner om allt gick sönder

jonny: Mixern? Tack för erbjudandet, men som sagt, måste få detta att funka!
Oläst 2007-12-18, 15:49 #6
Decibels avatar

Decibels avatar

Vad heter förstärkaren? märke och modell ?
Så kan jag kolla om det går eller inte

Edit: Alternativt inställningarna för ljudkortet, så du kan skicka monosignal istället för stereosignal.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-18, 17:29 #7
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Köp nya högtalare
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-18, 18:44 #8
gsocs avatar
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
gsocs avatar

Reg.datum: Jun 2007
Finns annars en valbar knapp på winamp så den bara skickar ljud i mono, till höger brevid där låtnamnen visas...
gsoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-18, 21:20 #9
j3rk3rs avatar
Medlem

Medlem
j3rk3rs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Decibel
Vad heter förstärkaren? märke och modell ?
Så kan jag kolla om det går eller inte
Edit: Alternativt inställningarna för ljudkortet, så du kan skicka monosignal istället för stereosignal.

Det är en väldigt gammal Phillips. Står "Type 22AH305/00" på en lapp bakom om det är till någon hjälp

Det där med ljudkortet lät avancerat, ska testa lite

Citat:
Originally posted by -hnn@Dec 18 2007, 18:29
Köp nya högtalare
Har redan fått det tipset. Om du läser innan du skriver så vore det bra(om du inte vill framstå som en otrevlig idiot ) ska lämna in högtalaren då den inte är min, men under tiden vill jag gärna kunna lyssna på musik.

Citat:
Ursprungligen postat av gsoc
Finns annars en valbar knapp på winamp så den bara skickar ljud i mono, till höger brevid där låtnamnen visas...
Det funkade! Tack så mycket!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017