FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har via en kabel kopplat min förstärkare till datorn. Jag har 2 st högtalare kopplade till förstärkaren. Jag lyckades på något vänster ha sönder ena högtalaren när jag senast(ganska länge sedan) flyttade den, men den andra fungerar som den ska.
I många av låtarna jag lyssnar på ska vissa ljud endast komma från ena högtalaren, tex. gitarrsolon. Som jag ovan skrivit har jag bara en fungerande högtalare, så i vissa låtar hör man inte alla ljud. Det är sjukt irriterande och gör att man inte kan lyssna på en hel del låtar. Nu till frågan; hur gör jag för att alla ljud ska komma från högtalaren som fungerar? Använder Winamp och har ändrat så att det bara ska låta ur den fungerande högtalaren, men det gör ingen skillnad, ljuden som inte hörs innan hörs inte heller efter att jag ändrat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur ser sladden ut som du kopplar mellan datorn och förstärkaren? Är det en 3,5 mm stereoplugg till RCA? Köp en sladd med 3,5 monoplugg till RCA så får du mono ur datorn och ska då rent teoretiskt få monoljud ur förstärkaren och då hörs allt ljud från den hela högtalaren. Ett bättre alternativ är att köpa bättre begagnade högtalare om du inte har råd med nya.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du har 8ohm´s högtalare (står på baksidan) Din förstärkare klarar 8ohm (och mer). MEN Om din förstärkare klarar av 4ohm så kan du göra följande, ta minus från högtalaren och sätt på VÄNSTRA kanalens minus. Ta sedan pluskabeln och sätt i HÖGRA kanalens plus. Du får då monosignal ut i högtalaren och de båda kanalerna kombineras i högtalaren. Detta gör du på helt egen risk och bevåg, kontrollera på nätet om din förstärkare klara 4ohm först och främst annars kan det börja lukta lite illa ![]() Högtalarens OHM delat i 2 = belastningen på förstärkaren, denna måste du kontrollera att den är "stabil" i. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har du kikat på de möjliga inställningarna i "mixern" i datorn?
Och jag har ett par billiga högtalare som jag tänkte kasta som jag kan skänka bort mot avhämtning.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
HenSod: Har ingen aning om det är en mono eller stereo, men eftersom problemet uppstår är det väl en stereo
![]() Köpa nya högtalare är ett alternativ, men eftersom högtalarna egentligen tillhör min pappa så är det nog bäst att försöka laga den så ingen blir sur! ![]() Decibel: Du hade rätt, de var 8 ohm på högtalarna. Vågar inte riktigt pilla med det där, inte mina grejjor så det skulle nog bli ännu surare miner om allt gick sönder ![]() jonny: Mixern? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad heter förstärkaren? märke och modell ?
Så kan jag kolla om det går eller inte ![]() Edit: Alternativt inställningarna för ljudkortet, så du kan skicka monosignal istället för stereosignal. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Banned
|
Köp nya högtalare
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Finns annars en valbar knapp på winamp så den bara skickar ljud i mono, till höger brevid där låtnamnen visas...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det är en väldigt gammal Phillips. Står "Type 22AH305/00" på en lapp bakom om det är till någon hjälp ![]() Det där med ljudkortet lät avancerat, ska testa lite ![]() Citat:
![]() Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|