FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Vi har startat en kundklubb där vi tänkt att skicka ut ett nyhetsbrev var tredje månad. När man beställer finns det en ruta för medlemskap i klubben och just nu är den blank som standard. Tacksam för åsikter kring att ha den förkryssad istället, vill inte att folk skall bli irriterade och tycka att man prackar på dem något. Märker att väldigt många inte kryssar i den, de är säkert rädda för att få en massa skit, det är man ju själv också vid liknande rutor. Texten säger "Ja, jag vill gå med i klubben", borde man skriva att det är gratis eller är det onödigt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har en liknande kryssruta där man väljer om man vill ha nyhetsbrev eller inte, när man blir medlem på min sajt. Den är ikryssad från början, och man kan (naturligtvis) tacka nej i efterhand också. Ca 97% av mina medlemmar väljer att få nyhetsbrevet.
Det kan ju bero på att jag skriver ett mycket intressant nyhetsbrev, men mer troligt är det för att jag inte spammar, och det är enklast att ha det kvar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Man kan även göra följande, lite fula, variant
[ ] Kryssa i rutan om du inte vill ha nyhetsbrev ;-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Just nu har det faktiskt kommit ett EU direktiv om att man inte får ha "opt ins" förkryssade på siter. Konsumentverket skickar tydligen brev till olika siter om detta. Men det går till de riktigt stora siterna tydligen. Men man behöver inte bry sig om det just nu...
Annars kan det ju vara bra att använda [ ] Ja, Jag vill få specialerbjudanden skickade till mig gratis. och liknande mer säljande texter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Källa för det EU-direktivet, om du har, tack! Vore intressant att se det.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Har ingen direkt källa men Henrik Hoffmester på konsumentverket kan svara på fler frågor. Han är jurist och nås på 054-19 40 96. Konsumentverket gjorde en drive angående just dessa opt ins etc i resebranschen där de kritiserade flera siter för att använda opt ins som är förkryssade när det gäller till exempel försökringar etc. Tydligen ska det dock inte vara tillåtet att göra det för nyhetsbrev heller i enlighet med något som kallas Consumer Protection Cooperation, ett nätverk i EU.
Se mer här http://www.securityuser.com/news.asp...=1&newsid=1467 läs gärna också kommentar från Stephan Ekberg (Travelstarts ägare) http://ekbergh.blogspot.com/2007/11/...t-och-hur.html Tydligen bryter det mot MF lagen att har förkryssade boxar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har alltid haft en ruta förkryssad med texten
Ja, Tack. Informera mig gärna om nya uppdateringar/tjänster/erbjudanden. på mina sidor och beroende på site så är det fler eller färre som klickar av. Men det kanske rör sig om ca 50%. Dock har jag inte utnyttjad möjligheten att skicka en massa information från de siterna. Men personligen så skulle jag nog tycka att det var ok om jag fick ett intressant nyhetsbrev, som gick att avsäga sig från med en länk längst ned (viktigt med avbeställ länk). Skulle brevet istället bara vara fyllt med reklam så skulle jag bli irriterad. Så gör det som känns rätt och satsa på kvalitet i nyhetsbrevet. /Micke |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag ser det som så att det är bättre om rutan inte är ikryssad. De som vill få brevet kryssar i den och tycker att det är en underbar liten funktion medans de som inte vill få något mail (däribland jag själv) låter den vara okryssad och blir inte förbannad varje gång man måste klicka ur eller då man missat att göra det och istället får ett mail med "viktig information" från ett företag som jag kanske inte ens vill handla av igen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tycker det är irriterande att den är förkryssad.. På min webbutik är den inte ikryssad och nästan alla väljer att få det ändå. Så har man intressant innehåll på sidan och sköter utskicken så får man också prenumeranter utan problem..
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|