FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hallå.
Skulle bejöva lite hjälp med en SQL-fråga som rör utplockning av kategorier. Kodar i ASP.NET 2 C# och kör med MySQL5. Det hela är en slags katalog för kläder, som är uppdelade i kategorier, typ Skor, Tröjor, Vantar, Byxor. Förutom uppdelning i kategorier är de uppdelade i 'märken'. För enkelhets skull kan vi säga at det rör sig om MärkeA, MärkeB och MärkeC. I produktabellen finns bl.a. ett fält för kategori som heter [katID]. I produkttabellen finns bl.a. ett fält för märke som heter [brandID] I märkestabelln finns två fält [ID] och [Title] (ex på rad: "3, Lee") I kategoritabellen finns två fält [ID] och [Title] (ex på rad: "1, Skjortor") Om vi nu ser på MärkeA-sidan så vill jag där först plocka ut alla de kategorier som finns tillgängliga bland de produkter som hör till MärkeA. Dvs de produkter med brandID = 1. Men jag vill inte bara ha ut siffror utan även tillhörande Kategorinamn från kategoritabellen. Så någon slags relationsfråga behövs här, och jag lyckas inte begränsa det riktigt till endast det aktuella märket. Här är något jag provat iaf, vilket ger mig ALLA tillgängliga kategortier från kategortitabellen. string sql = "SELECT DISTINCT(p.catID AS catid), c.ID AS catid,c.Title as catname FROM products p, categories c WHERE p.catID= c.ID AND p.brandID = 1"; Det är meningen att resultatet ska fylla en dropdownlist med tillgängliga kategortier med tillhörande id som value. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nvm, fick det att fungera med den sql-sträng jag angav. Fast med i annan ordning.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|