FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Om det finns någon bättre tråd om det här ber jag om ursäkt för ev. upprepning, men jag sökte och fann ingen som gav ett tydligt svar... jag är webdesigner sedan många år tillbaka (F-skattande förstås) och har i regel tillräckligt att göra inom Sverige för att "behöva" söka mig utomlands för jobb. Däremot så händer det att man ibland snackar med nån på nätet som man känner i ett annat land och som behöver hjälp med en enkel sajt för företaget denne ska starta upp, eller liknande - från forum, irc etc.
Jag har hittills avböjt i sådana fall eftersom det känts som för mycket krångel för "småjobb", men om man nu - mest för att vara schysst - skulle vilja bygga en sida åt nån som kanske bor utanför Europa, mot betalning via t.ex Paypal - vad behöver man göra mer än att ge ut Paypal-adressen och ta emot pengarna? Även om summan kanske är lätt symbolisk (goda vänner, etc) så har jag ändå principer om att göra rätt för mig, ta upp allt i bokföringen och skatta för det. Men hur gör man det egentligen? Och även, hur lämnar man kvitto till köparen av tjänsten? Spelar det nån roll om köparen har företag eller ej? Om nån råkar sitta på några svenska länkar som förklarar sånt här ingående vore det uppskattat, precis som vilka tips eller råd som helst i frågan. Det känns väldigt luddigt hela historien med Paypal och Skatteverket tycker jag ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Vad är skillnaden mellan att få betalt på ditt bankkonto jämfört med paypal?
Det är samma sak, men annat namn bara. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Här finns nog en del svar på dina frågor:
http://http://www.skatter.se/index.php?q=s...node/paypal+usa |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tack för era snabba svar! Nej, det kanske inte spelar någon roll om det är bankkonto eller Paypal förstås, jag var mest nyfiken på vad man behöver tänka på när man ska ta emot en betalning från utlandet för en utförd tjänst jämfört med att bara fakturera inom Sverige och få pengarna direkt på PG/BG. Paypal låg bara närmast i tankarna eftersom det väl blir det sannolika betalningssättet.
Egentligen är det väl snarare momsen jag är lite nyfiken på. I en av länkarna på den suveräna sidan WebboT tipsade om stod t.ex att vid inkomster från USA slipper man momsen. Stämmer det? Hur är det med Asien, eller Afrika för den delen? Det är mycket det jag tänker på, hur man gör med momsdeklarationen för månaden efter att pengarna rullat in på kontot. Nollar man bara den utgående momsen (nåja, under förutsättning att man inte tjänade nåt mer då) för inkomsten och Skatteverket sköter resten? Ekonomi och bokföring är tyvärr inte min starka sida, även om man förstås borde vara bättre på det som egenföretagare :/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ring Skatteverket så kan de redogöra om du inte vill läsa i deras broschyrer. |
||