Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Någon här som sparar i fonder på sin bank?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-08, 15:58 #1
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davves avatar

Började spara i fonder, använder Swedbank och kommer att handla med fonder där. Eftersom jag är rätt ny på det, någon som är insatt och kan tipsa vad man ska tänka på, vilka fonder man ska sattsa på nu och så vidare. Ska man vid inköp titta på prisförändringen under senaste månad, vevcka, dag? Ska man köpa fonder som gått back ett tag eller sattsa på de som går småt plus hela tiden?

Alla tips är välkomna från experter, skriv dock inget om du aldrig handlat med fonder.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-08, 16:29 #2
Davves avatar

Davves avatar

Det var precis det banken rekommenderade så jag får välköra på det ett tag
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-08, 16:49 #3
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Börja med att avveckla fondsparandet hos banken och skaffa konto på exempelvis Avanza eller Nordnet.

Varför du ska köpa fonder som går dåligt förstår jag inte, det finns inget som säger att de vänder för deras del.

Just nu går latin, östeuropa, asien med framförallt Kina bäst men tänk på att det alltid kommer regn efter sol. Och destu bättre en börs gått destu större fallhöjd finns det. Hang Seng har gått upp med över 50% i år.

Investera aldrig allt på en gång och aldrig allt i samma korg(fond/aktie). Dela upp investeringen över en tid så du inte kommer in precis vid en topp. Och sprid ut riskerna, det som går bäst är i de allra flesta fall förknippat med högst risk.

Basera aldrig dina investeringar på vad någon annan säger, känns det fel så undvik. En bank är knappast opartisk, du kan antagligen endast välja bankens fonder och din bankman får provision på ditt fondsparande hos banken.

Slutligen, om du är/blir intresserad, gå med i Aktiespararna. Är du under 27 år är det Unga Aktiesparare som gäller, kostar drygt 200kr/år. Där får du opartisk rådgivning och hjälp och deras medlemstidning lär du dig massor av.

My 2 cents...
/flerårig aktie och fondsparare.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-09, 11:18 #4
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Reg.datum: Jul 2006
Försök att sprida dina risker med fonder som inriktar sig på olika brancher i olika delar av världen.

Det är sant att Kina-, Asien- och vissa Indien- fonder gått grymt bra senaste året men rörelserna och osäkerheten på dessa marknader är ganska stora och jag skulle inte lägga alla mina pengar i dessa fonder idag utan försöka sprida ut dem. Om det skulle komma ett större ras i Asien kommer det förmodligen att rasa ordentligt på en gång.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-09, 11:49 #5
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Frågan du måste ställa dig är hur mycket du behöver pengarna och på hur lång sikt du sparar. Afrika är väl en kontinent som måste vakna nån gång, sen om det är om fem eller tjugofem år är väl svårt att säga. Det har ju startat lite Afrikafonder nu så det kanske är ett bra högriskalternativ på lång sikt. Balkan/Östeuropa är väl ett annat bra förslag. Dessa länder är ju stabila och kommer garanterat att höja sin levnadsstandard snabbare än övriga europa. Många länder där har ju nyss gått med eller är på väg in i EU och det är ju nästan en garanti för en stark ekonomisk utveckling.
Rysslandsfonder borde väl fortfarande funka med tanke på olje/gaspriserna.

/Andreas
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-09, 13:20 #6
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Kolla också på förvaltningskostnader och andra avgifter. Indexfonder med höga förvaltningskostnader skall bojkottas!

Fundera på din riskbenägenhet och din placeringsprofil. Vad skall du ha pengarna till, och när?
Banken kan vara bra att använda för att komma igång (de hjälper dig med riskexponering etc) men stanna inte kvar där i långa loppet.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-09, 13:45 #7
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
http://di.morningstar.se besökte jag förr. Morningstar betygssätter olika fonder och det är lätt att jämföra med andra fonder och även titta på det historiska resultatet (vilket jag tror deras betygssättning grundar sig på).

Låga avgifter och en förvaltare som tjänar pengar på att det går bra för fonden är att föredra. Köp inte fonder av din bank.
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-09, 16:32 #8
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Jag skulle vilja rekommendera ODINS fonder, titta historik så ser du varför
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-09, 17:58 #9
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by Davve@Nov 8 2007, 16:58

Alla tips är välkomna från experter, skriv dock inget om du aldrig handlat med fonder.
Jag är ingen expert och har inte aktivt handlat i fonder eller aktier.
PPM och fonder är ett skämt när det gäller den tid och energi du lägger ner på utbildning och övervakning.
Samma tid och energi du lägger ner för att förstå dina fonder kan lika gärna användas för att investera i aktier och skippa alla mellanhänder.
Det betyder inte att det alltid är bra att investera i aktier! Du måste kunna tänka utanför boxen som man säger inte följa flocken. Tänk Felia incidenten när regeringen försökte kränga aktier till hela svenska folket.
Som sagt jag har aldrig aktivt gjort nån riktig fond eller aktie affär nånsin i mitt liv. Men det betyder inte att man inte kan leka med teoretiska värden för det.

Hur mycket ränta ger banker och fonder i genomsnitt 2-4% per år det är bara att sätta in dem aktuella siffrorna i ekvationen. Jag väljer 4% av egen erfarenhet från Riskgäldsspar.
Hur mycket ränta eller avkastning tror jag det heter i aktie sammanhang per år 0-15% är väl rätt så resonliga siffror.

Så jag vill lägga undan 10.000 kr och vill veta hur länge jag behöver spara i respektive sparform för att den ska växa till 1.000.000 kr.

Som sagt aktier är ingen exakt vetenskap inte heller hela ämnet ekonomi. Men med lite enkel matte och sunt bondförnuft kan man få en känsla av skillnadena i dem olika sparformer som finns numera. Om du planerar på att leva i ytterliggare 50-100 år och bli miljonär på kuppen för dina 10.000 bucks då är nog bank och fond att rekommendera

============================================

10.000 kr * (1,04)^(x)= 1.000.000 kr ............................ => [ x= 117,5 år ]

10.000 kr * (1,15)^(x)= 1.000.000 kr ............................ => [ x= 33 år ]

============================================

PS.
En som inte är expert men tycker om att leka med siffor.
Jag kan oxå rekommendera Unga Aktiespararna / Aktiespararna. På deras intro möten brukar avdelnings ledaren oftast lägga upp en statistisk overhead där bank, fond, aktie kurvorna jämförs med varandra då fattar du nog hur lurad du blir av fonder och bankerna. Statistiken går några decennier bakåt i tiden ända bak tills då Aktiesparna bildades vad kan det vara på 70 talet kanske jag levde inte då.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-09, 18:10 #10
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Sprid risker mellan olika kategorier av fonder / regioner. Det räcker inte med att investera i xyz-fond. De har nästan alltid ett specifikt område de arbetar inom. En del i index-fonder (avanza zero är nice).

Punktmarkera genom att gå in i rena aktier i företag du tror kommer levera inom ett par års sikt. Själv fokuserar jag på itföretag där jag tror att jag har mer koll än vad en analytiker som bara kollar siffror på. Än så länge är det plus, men det har även varit ett par minor (yahoo som aldrig kom loss med sin nya annonsplattform tex). Du kanske hittar nåt företag som jobbar rmed lädersoffor. Där är det bara att köpa köpa köpa.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017