FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har tidigare haft PR5 men det har sänkts till PR3 under en tid (5 -> 4 -> 3).
Jag har inte ändrat layout på sidan på något betydande sätt, men däremot tillfört en rad funktioner som t.ex. bloggar. Antalet träffar på google har inte minskat på något sätt i övrigt. Vad jag undrar, kan detta ha ett samband med många utgående länkar? Jag satte rel="nofollow" i natt på alla länkar som genereras i t.ex. blogginlägg, forum med mera i förhoppning om att det kanske gör någon skillnad. Vad tror ni detta kan bero på annars? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Stirra dig inte blind på PageRank (även om det är tufft med hög PR). Får du bara in besökarna är det ju bra, eller hur?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Din PageRank påverkas inte negativt av utgående länkar, se t.ex. sidor som Technorati.com och Digg.com. Som nämns tidigare ska man inte stirra sig blind på PageRank.
Svårt att säga vad som kan ha orsakat minskningen, men helt klart är det ju så att de ändringar som Google har gjort i PageRank har omfattat något som du har på din sida. Det kan exempelvis vara så att merparten av dina länkar kommer från länkkataloger som Google inte längre prioriterar på samma sätt som tidigare. Slutsats; Skit i PageRank och fokusera mer på sökmotoroptimering och vilka positioner du har i Google. Det viktigaste är ju att hamna högt i SERP:en, inte att kunna skryta med hög PR. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Google har generellt sänkt PR vad jag har märkt. Sedan kan det också bero på att din sida tidigare har fått en onormalt hög PR. Alltså en miss från Google, det brukar justeras med tiden.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Därför det är så luddigt för mig då jag inte alls förstår hur det hänger ihop. Exempel: http://pr.efactory.de/e-outbound-links.shtml och http://www.webworkshop.net/pagerank.html (sök på "Outbound links", rubrik) Främst länk nr 2 som fått mig att tro att ugående länkar kan sänka. Jag kanske tolkat fel dock, jag vet inte. Det blev sent igår. Citerar en bit från sida två: Outbound links Outbound links are a drain on a site's total PageRank. They leak PageRank. To counter the drain, try to ensure that the links are reciprocated. Because of the PageRank of the pages at each end of an external link, and the number of links out from those pages, reciprocal links can gain or lose PageRank. You need to take care when choosing where to exchange links. When PageRank leaks from a site via a link to another site, all the pages in the internal link structure are affected. (This doesn't always show after just 1 iteration). The page that you link out from makes a difference to which pages suffer the most loss. Without a program to perform the calculations on specific link structures, it is difficult to decide on the right page to link out from, but the generalization is to link from the one with the lowest PageRank. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Ska se om jag kan förklara det på ett vettigt sätt. Utgående länkar påverkar (antagligen) inte den PageRank som din sajt tilldelas. Däremot kan utgående länkar (möjligtvis) käka upp en del av den PageRank som du kan dela ut på interna länkar på din sajt. Det vill säga att dina interna länkar kan tilldelas mindre PR för att du slösar bort allt på utgående länkar.
Det är därför du bland annat ska sätta nofollow på sidor som du vet att du inte tjänar på att ranka högt i Google, till exempelvis sidor som "Regler" eller "Avtal". Genom att sätta nofollow på sånna sidor får dina andra sidor större betydelse i Google. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
När fick din webbsida PR5? Om det var i förra uppdateringen (ungefär ett halvår sedan), så fick du förmodligen en för hög siffra som nu har rättats till.
Att du fallit i PR kan även bero på att dina inlänkar anses ha låg kvalité. Exempel på länkar som Google nedvärderat är blogglänkar, kataloglänkar, reciprocal-länkar (länkbyten) samt köpta länkar. Det blir hela tiden viktigare och viktigare att istället ha naturliga och relaterade länkar. Dock så är Googles algoritmer inte helt perfekta. Så även skräplänkar kan ibland värderas högt, eftersom Google inte förstår att de tillhör någon av de ovanstående exemplen. En annan naturlig förklaring kan vara att en webbsida med hög PR tidigare länkade till dig, men att denna sida nu har tagit bort länken. Det kan räcka med att du förlorar en PR6 länk för att falla från PR5 till PR3. Personligen så är jag ganska övertygad om att du kan "läcka" PR om du har för många utlänkar på en sida. Men jag är osäker på vad den övriga seo-intelligentian anser om det, så det är bara min egen åsikt och ingenting som jag skulle ingå en vadslagning på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Massor av mina sidor har minskat i PR, flera har gått -2, från PR6 till PR4 på min blogg och flera andra har gått från PR5 till PR3, tack och lov är mirc.net fortfarande PR6.
Google har nog gjort några ändringar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Google själva påstår att sänkningarna av pagerank beror på att de numera bestraffar de som säljer länkar. Men det verkar även vara många som fått sänkt PR trots att de inte säljer länkar.
Kanske någon av de länkar med hög PR som pekar till din sida har fått sin PR sänkt. Det i sin tur påverkar även din PR. Det kan till och med vara så att någon av de siter som länkar till din webbplats inte längre överför PR över huvud taget, vilket i sin tur påverkar din PR. Sedan håller jag med spindel, att man inte ska fokusera på PR, utan istället fokusera på ranking och trafik. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|