FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför bryts förbindelsen hela tiden! man ska väl inte behöva reparera anslutningen var femte minut :angry:
Jag installerade en Zyxelrouter P320 från telia och valde 64-bitarskrypterin WEP tog bort brandväggen i routern(då blev iaf det bättre). Windowsbrandväggen (har XP) är ochså inaktiverad eftersom jag har telias brandvägg. Har inte så bra koll på såna här grejer, vill bara att det ska funka. Nån som har en aning vad felet är? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Titta i routern, kontrollera releasetiden på IP
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
Köp en mac
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
kör inte WEP-kryptering, utan WPA istället. WEP går tydligen att knäcka ganska enkelt
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
WEP går att knäcka på under en minut och man behöver inte vara särskilt teknisk heller. Skrämmande.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Se om det kan finnas något annat som stör. Typ micro, sladdlös telefon, grannars trådlösa nätverk osv. Testa att flytta accesspunkten, installera en ny version av accesspunktens firmware alt. byta kanal på nätverket om det är flera andra grannar som ligger på samma kanal. Se också om du kan hitta någon form av loggar eller liknande i accesspunkten som kanske kan ge någon ledtråd.
Som andra redan påpekat WEP är inte säkert, använd WPA istället. Läs mer om WEP och WPA kryptering och varför du bör använda WPA istället för WEP. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi körde trådlåst till pojkens rum (jag har dragit kabel till övriga rum, nu även ner till hans) och den trådlösa telefonen och mobilen när han satt vid datorn gjorde att den tappade anslutningen och gav nätverkskortet en intern ip-adress och en rep eller återaktivering var ett måste.
Fick det aldrig att fungera riktigt då routern står på övervåningen och han har rummet nere. Märker även med min lap att det är svårt få mottagning i hela huset. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för snabba svar :-) Nu har jag fått lite ledtrådar ...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om funktionen finns i ditt trådlösa nätverk så kan du slå på "interference robustness", så heter det i min Airport Extreme men kan ha många olika namn. Den ökar signalstyrkan och anslutningsmöjligheten till bekostnad av överföringshastighet, jag får använda det vissa dagar då grannen får för sig att köra sin micro timme ut och timme in.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|