FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har några namn som jag missat att förnya och som nu ligger i karantän.
När jag mejlade Loopia och bad dem skicka en ny faktura på några av namnen så fick jag svaret: "Hej Mattias, Eftersom domännamnen redan löpt ut och ligger i karantän så kommer ingen ny faktura skickas på dessa om du inte vill att vi tar bort karantänen på dessa vilket kommer kosta ca 1200 kronor styck. Dessa domännamn nedan har du genom oss och denna avgift är vad det kostar oss att bryta karantänen på varje domännamn." Kan detta verkligen stämma att det är så hutlöst dyrt? Jag hoppas att den som svarade är ny i supporten och blandar ihop kostnaden för .se med ngn annan domänändelse ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tror tyvärr att det stämmer, vad jag minns så tar IIS ut en extraavgift för att bryta karantän. Dock så minns jag inte summan..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej det stämmer inte alls det du säger Oskar - när en .se-domän väl hamnat i karantän, så finns ingen möjlighet att återaktivera den domänen, utan då går det 5-25 dagar tills den frisläpps.
Så domänerna som OnlyMe missat kan inte handla om .se-domäner, utan mycket sannolikt .com och/eller .net (där den vanligaste kostnaden för att återuppväcka en domän ur karantän är 10 gånger årskostnaden (har för mig att det är vad registraren behöver betala i sin tur), men detta pris är helt upp till respektive registrar att sätta och varierar därför kraftigt, men jag skulle säga att du knappast hittar ett pris lägra än 10 årskostnader för domänen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
@Internet Sweden OnlyMe skriver ju till och med Loopia och .se karantän så det lär ju handla om en .se domän i sådana fall.
Annars är rubriken vilseledande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
Då hävdar jag att svaret från Loopia är fel - för det GÅR inte - alltså det är inte möjligt för en registrar att erbjuda återaktivering för en domän som hamnat i karantän/quarantine!! Detta vet jag med säkerhet eftersom det inte GÅR för oss på registret - det är en låst process. I den statusen har dessutom tidigare registrantdata tömts för domänen och registrant under perioden 5-25 dagar fram till frisläppningen är "Core Registry". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
onlyme kanske fick fel om .se och .com? Eller har Loopia specialsätt att bryta karatänen? :-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Tidigare har det gått att förnya domännamn som ligger i karantän. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Så här skriver Loopia:
"Vi visar domännamn i karantän som registrerade på den gamla ägaren då denna fortfarande har möjligheten att förnya domännamnet i fråga. II-Stiftelsens domänsök hittar du här. " https://support.loopia.se/wiki/Regler_f%C3%B6r_.se-dom%C3%A4ner_i_karant%C3%A4n Någon som lyckats förnya en domän i karantän via Loopia? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Så här är det: 1. När domännamnet deaktiveras sätts borttagningsdatum och frisläppningsdatum. Domännamnet och dess frisläppningsdatum tas upp i en lista över domännamn som kan bli lediga på .SE Registrys webbplats. 2. Borttagningsdatumet infaller (det vill säga att deaktiveringsperioden om 60 dagar är slut). Domännamnet avregistreras och läggs i karantän. Det syns fortfarande i Whois men nu i status ”Qurantine” och det visas även fortsättningsvis i listan över domännamn som kan bli lediga. 3. Frisläppningsdatumet infaller och .SE Registry släpper domännamnet fritt, tidigast 04:00 UTC samma dag. 4. En registrar kan nyregistrera domännamnet på sedvanligt vis. Text och även en exempelbild finns på sidan 26, punkt 8.5 i samma pdf: http://www.iis.se/docs/SEs_rutinbeskrivningar_1.pdf @htiawe - Jo det är ett flerstal registrarer som har anledning att löpande se över sina FAQ:er. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det gäller som skrivs en svensk .se domän.
Då jag står som ägare så borde det väl inte vara allt för krånkligt att aktivera den igen. Har gjort precis så här tidigare och då har det adrig varit några problem. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|