Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vill du öka dina Google klick med 400%?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-24, 09:53 #1
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Det enkla svaret på frågan i rubriken är:
Avancera från position 2 till nr. 1!
Enkla svaret på underrubriken är:
Avancera från position 5 till nr. 1.

Efter att ha analyserat den läckta sök-datan från AOL förra året, så bekräftades vad vi alla vet hur viktigt det är att inneha position 1-3 i sökmotorerna.
AOL's data innehöll 36,389,567 sökningar med 19,434,540 klicks, så analysen får väl anses ganska tillförlitlig.

Det intressanta är att position nr 1 erhåller 42.3% av alla klicken, medan position nr 2 endast erhåller 11.92% - nästan 72% mindre klicks.
Att avancera från nr 2 till toppositionen skulle alltså innebära nästa 400% mer besökare!
Från nr 5 till toppositionen skulle innebära 9 gånger fler besökare - 900%!

Så hur tar man det där "lilla" sista steget till position nr. 1?

Ett effektivt sätt är att göra nåt extra av sin <TITLE>
Vad gör man då för att få folks ögon att dras till resultatet med din sajt?
Använd din egen fantasi - t.ex. olika special tecken i titeln är mycket effektivt. (99% av alla webmasters bortser från detta - vilket i.o.f.s är tur det )

Se mina exempel här nedan och fundera lite själv på vilken du skulle ha klickat på i all hast om du sökte efter en Philips 42 tums LCD.

1. Lcd TV Philips Cineos 32PFL9632D/10 42tum 3166 x 768 pixlar och mycket bra kontrast....
Ny läckert designad 42 TV som inte bara har utmärkt bild och ljud utan också en modern
design. Med en bildupplösning på 3166 x 768 och en kontrast på 7500:1 får du........
h ttp://www.123456789.se

2. -------- PHILIPS LCD TV 42 TUM --------
Ny läckert designad 42 TV som inte bara har utmärkt bild och ljud utan också en modern
design. Med en bildupplösning på 3166 x 768 och en kontrast på 7500:1 får du........

3. 42 tums LCD TV från Philips med en kontrast på 7500:1 och utmärkt ljud ......

4. (((((((((( PHILIPS LCD TV 42 TUM ))))))))))

Så hur skulle detta få upp din sajt från position 2 till 1?

Skulle du få tillräckligt många att klicka på ditt resultat, så kan det va det lilla extra som behövs (ihop med all annan SEO) för att hoppa upp till nr. 1

Yahoo har ställt stor vikt vid klicks under en lång tid. Hur det är med Google debatteras fortfarande.
Men det säger sig nästan självt att även Google gillar en sajt som får mycket klick i sökresultaten.

Kom gärna med synpunkter, tips och egna funderingar i ämnet.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-24, 11:32 #2
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Jag tror inte på användandet av specialtecken i title-taggen, jag tyckte att de med ((((( och den andra såg oerhört oseriösa ut och kändes som någon jöns som brukade sälja bättre begagnade apparater på Blocket men nu skaffat webbhotell.

Men det kan ju bara vara jag.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-24, 15:30 #3
T00b T00b är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
T00b T00b är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
håller med htiawe, förslag 2-4 är inte mycket bättre än 1:an i mina ögon. Men förstår vad du menar. Det gäller att sätta en titel som kort beskriver sidans innehåll och lockar besökare att komma in på den. Att köra hela titeln med stora bokstäver är väl inte någon höjdare det heller enligt min mening. Jag personligen skulle köra på "42 tums LCD TV från Philips - (företagsnamn)". Eventuellt ett modellnamn någonstans med.

"Less is more" är mina ledord när det gäller titlar.

Intressant information om fördelningen av klick dock.
T00b är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-24, 19:54 #4
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by htiawe@Nov 24 2007, 12:32
Jag tror inte på användandet av specialtecken i title-taggen, jag tyckte att de med ((((( och den andra såg oerhört oseriösa ut och kändes som någon jöns som brukade sälja bättre begagnade apparater på Blocket men nu skaffat webbhotell.

Men det kan ju bara vara jag.
Kan nog bara instämma. Sedan är väl risken att man tappar sin första placering om man leker för mycket med tittel raden också.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-24, 20:01 #5
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by htiawe@Nov 24 2007, 05:32
Om man sysslar med E-handel och vill tjäna pengar, så är inte det estetiskt korrekta alltid det mest effektiva.
Att du som sysslar med sånt här varje dag inte tycker att det ser seriöst ut köper jag, men du måste ta av dig din "webmaster-mössa" för en stund och fundera på vad Greta 52 klickar på efter att ha gjort en sökning i Google t.ex.
Du har c:a 1-3 sekunder på dig att fånga hennes intresse.
Om alla skriver samma estetisk korrekta titlar, ja då blir statestiken för dig som jag visar här ovan. Varken mer eller mindre.
Du kanske dessutom har gjort allt som står i din makt att försöka avansera från din 3:e plats i Google till nr. 1 men inte lyckats. Du kanske har 2 st megastora e-shoppar på plats 1 och 2 som i princip blir omöjliga att rubba.
Då måste man hitta på nåt, eller hur?
Oläst 2007-11-24, 20:43 #6
htiawes avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Jag tror inte att det är specifikt för de som sysslar med hemsidor osv utan det är nog generellt för alla. Hur många gånger ser du en tidningsrubrik där det står "(((( KUNGEN DÖD )))))" istället för "KUNGENs kompis DÖD"?

Vi är uppfödda med ett sinne för hur saker och ting ser ut och även om det går att rubba på så tror inte jag att det där är rätt sätt eftersom det kan uppfattas som oseriöst. Dessutom är den som söker inte särskilt tålmodig, om man har tänkt köpa en plasmatv och söker på "lcd plasma" och får upp ett sökresultat där det står "LG PLASMA 42 TUM" och en där det står "||||||| PLASMA TV ||||||||" så tror jag inte att den senare attraherar särskilt många besökare medans den första kan ge kunder anledning att besöka sidan för att se om de har fler apparater till salu.

Visst ska man försöka med nya metoder men det är alltid ett vågspel att prova något helt nytt och radikalt och på något sätt måste man väga det mot vad man har för värderingar och vad folk förväntar sig.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-24, 21:42 #7
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by htiawe@Nov 24 2007, 14:43
Jag tror inte att det är specifikt för de som sysslar med hemsidor osv utan det är nog generellt för alla. Hur många gånger ser du en tidningsrubrik där det står "(((( KUNGEN DÖD )))))" istället för "KUNGENs kompis DÖD"?
Dom exempel jag gav var extrema bara för att ni skulle förstå vad jag menade.
Klart att nr. 4 inte ser snygg ut. Jag tänker precis som du.

Detta exemplet är mer realistiskt, men drar fortfarande till sig mycket mer uppmärksamhet än du tror:

» Philips LCD TV 42 Tum
Oläst 2007-11-25, 01:10 #8
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Vore kul att se före/efter-statistik på detta
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-25, 07:54 #9
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Hur får man tag i denna AOL-sökdata? :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-25, 09:45 #10
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by coredev@Nov 25 2007, 01:54
Hur får man tag i denna AOL-sökdata? :-)

Genom länkan i min första post t.ex. Länken var i.o.f.s. inte blå, men ja tror du hittar den...
Alternativ länk: http://www.gregsadetsky.com/aol-data/

10 st text filer som ligger runt 220 mb/st upppackade.
Över 2 GB ren text, det tar ett tag läsa igenom
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017