FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Någon som har koll på hur det är med moms på annonser som man säljer (har alltså en svensk enskild firma)? Här är tre olika scenarier:
1) Svensk site, svenskt företag köper annons. Helt klart ska 25 % läggas på annonskostnaden. 2) Svensk site, utländsk företag (från Australien) köper annons. Vi har lagt på 25 % moms. Är det rätt, eller räknas det som en export? 3) Engelsk site som riktar sig till besökare och företag utomlands (men siten drivs alltså av oss i Sverige). Utländskt företag köper annonsplats. Ska 25 % moms läggas på priset, eller räknas det som export? Jag har kollat på nätet, men inte hittat något exakt. Jag skulle kunna ringa skatteverket, men nu är det helg och jag hoppas kanske att få ett snabbare svar här. Grunden till min frågeställning är för man inte ska lägga på moms på export. Men blir det skillnad om företaget som köper annons ligger i ett land som är med i EU? /Peter |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du behöver inte krångla till det med vilka språk som sidan är på / annonser rikas mot.
Är köparen ett företag i EU(utom sverige) som har vat nummer? - JA = ingen moms. Övriga i EU - svensk moms. Utanför EU, ingen moms (export) alla, företag, privatpersoner mfl. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Ok, tack för informationen!
/Peter |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nja det är inte riktigt rätt.. Omsätts tjänsten i Sverige så ska det debiteras moms... Dvs. annonserar du på en svensk sajt som vänder sig mot svenska besökare så skall det regelrätt vara moms på fakturan...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|