FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har en liten fundering. Ska dra igång en ny sida och funderar lite, varför använda ett CMS typ Joomla. Vad vinner jag om jag ändå känner mig bekväm med att editera text och bilder i vanliga Dreemweawer när sidan är klar och enbart uppdateringar återstår?
Vad är er erfarenhet av Joomla? Vilka fördelar och nackdelar har det och framförallt går det att göra sökmotorvänliga sidor med det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ett par av fördelarna med ett CMS är att man kan uppdatera utan att behöva tillgång till DW etc. och att andra kan hjälpa till utan att behöva vare sig programvara eller goda kunskaper i HTML.
Nackdelen med alla CMS är att de är lite fyrkantiga att arbeta med jämfört med om man kodar allt själv. Dessutom kräver de oftast lite mer systemresurser. Ja de flesta CMS, inkl. Joomla, går att göra sökmotorvänliga. Det är nog enklare dessutom med ett CMS jämfört med att göra sidorna för hand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag använder Joomla till en av mina sidor och fördelen med det är att jag kan uppdatera från vilken dator som helst, iaf om det bara är text som jag ska ändra.
Angående sökmotorvänlighet så kan man välja att ha "SEO länkar" i joomla och sen kan man säkert hitta SEO-templates som man kan använda för att optimera ytterligare, men det är ganska krångligt att ändra i koden så jag har bestämt mig för att koda en helt egen hemsida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Joomla är gratis CMS är bra
Jag själv tyckte början osäker men nu älskar jag joomla klockrent. Jag håller mest nu template fil hemsidor. använd joomla eller manbo |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tycker Joomla är lite väl krångligt till att bara slänga upp en vanlig informationssida eller liknanade. Kontrollpanelen känns enorm och det är så mycket funktioner att man blir helt vilsen.
Jag tycker du ska köra på Wordpress och ett template där du enbart har statiska sidor. Tycker Wordpress är betydligt enklare att sätta sig in i, mer överskådligt och kanske lite mer "Lite". Enkelheten med Wordpress och anpassningen efter sina egna behov gör att jag hellre väljer det framför exempelvis Joomla. Här är ett exempel på Wordpress med enbart "pages": Demo Wordpress with pages Nu är denna template ganska basic men du kan i princip anpassa hur du vill och det finns mängder med nyttiga "plugins" som är busenkla att installera. Resurser: Wordpress 2,3 Wordpress plugin directory EDIT Ursäkta, såg att jag inte riktigt svarat på trådskaparens frågor. Vad vinner du på att använda ett CMS jämfört med "gammaldags" uppdatering i DW? Fördel 1. Som någon nämnt tidigare så är du oberoende av att ha DW installerat på den dator där du vill uppdatera din sida. Sitter du t ex hemma hos mormor på julafton och känner att du vill lägga till något till din sida är det bara att låna datorn och editera din sida direkt på webben. Fördel 2. Är ni flera som skriver och/eller underhåller din sida kan du ge olika användare olika rättigheter. Du behöver därför inte ge ut FTP-uppgifter med mera som man gärna inte vill sprida. Dina användare kan sedan, precis som du, logga in och lägga till text och ändra det som behövs. Fördel 3. Det finns bra plugin som kan anpassas efter dina egna behov. Då sparar du tid och behöver inte utveckla dessa funktioner själv. SEO-anpassning SEO-anpassningen är oftast enklare för CMSer än för vanliga statiska sidor. Du behöver bara installera plugins etc. en (1) gång sedan sköter det sig själv. För att ta ett exempel så finns det t ex permalinks i Wordpress som är mycket enkelt att sköta. Du har även plugins anpassade för meta-taggar, titlar med mera. Du kan i princip få allt du vill. Förövrigt finns det många fina guider på nätet som steg för steg visar hur du går tillväga när du ska installera olika plugins eller göra olika förändringar i din Wordpress template. Annars finns det också en uppsjö mycket duktiga designer som gör "custom designs" för en billig peng. Det bästa är trots allt att testa de olika systemen för att få en överblick i hur de fungerar. Kolla demos på Wordpress och andra plugins. Ladda ner och kolla kod och hur template-systemen är uppbyggda. Det kan du göra här: Open Source CMS |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|