FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hej
Sajten jag utvecklar har en logisk trädstruktur, och vissa artiklar kommer att ligga på mer än 1 ställe i strukturen. Detta beror på att plats 1 samlar alla artiklar om tex musik, medans plats 2 samlar alla artiklar om en tex en enskild festival. Behöver man göra något för att google inte ska bli irriterade, och i så fall vad? Ska man sätta noindex på en av sidorna, så bara en av dem indexeras? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nu är jag inte helt säker, men.. Google bryr väl sig bara om ifall innehållet finns på flera olika domäner? Du har ju på samma domän nu, men olika sökvägar bara..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Google kommer välja en av sidorna och visa den i SERP:en.
Därför kan det vara bra att du väljer vilken det skall vara genom att sätta noindex. Det kan ju vara så att Google väljer "fel" sida. = en som du inte skaffar inlänkar till för att den skall ranka högt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Försök få så att varje artikel bara har en url, som du pekar till i dina olika "kategorier".
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nja Duplicate Content är lite speciellt och jag tror inte det kommer påverka sidorna indviduellt på något sätt eftersom de i övrigt kommer skilja sig ganska mycket. Om skillnaderna skulle vara så minimala att de två platserna du ger som exempel nästan är identiska så kan man ju ställa sig frågan om det inte är bättre med en generell plats för de båda. I annat fall har du inget att oroa dig för.
Det är heller inte alls ovanligt att artiklar, eller i alla fall sammanfattningen upprepas på flera sidor inom en koncerns/företags sidor. Jag kan ge flera exempel på detta där Aftonbladet och IDG exempelvis publicerar artiklar på förstasidan när de också existerar under respektive tidining/lokaldel. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|