FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej.
Jag sitter på mitt jobb och vi håller för närvarande på med en webshop för klädförsäljning. Framförallt T-shirts. Jag har fått uppgiften att försöka få ordning på produktfotograferingen. Dock är jag inte en speciellt erfaren fotograf. Men jag är envis så jag skall få det bra tillslut. För närvarande yrar jag omkring och provar olika inställningar och flyttar omkring ljussättning utan att få det bra. Bilderna blir antingen för ljusa, suddiga eller gula... Färgerna får jag inte heller att stämma överens till 100%..... Får inte till de där perfekta inställningarna som jag är ute efter.... Utrustning jag har är följande: Nikon D40 Nikon Objektiv AF 18-55/3,5-5,6DX ED II G AF-S Elinchrom Digitalt ljuspaket MiniLite & Elinchrom Stativ/Paraply Som jag läst mig till är ljussätningen A&O, men jag får inte till den... :/ Så jag undrar om ni har tips på hur jag skall rigga upp det här, och vad jag skall tänka på för att få så bra produktfoton som möjligt. Det är två olika "placeringar av produkterna" jag ska ha. Den första är t-shirts uppsatta på docka, och den andra med produkter liggandes på "marken". Mycket tacksamm för tips och förslag. Tack på förhand Mvh Niklas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har varit i samma sits. Jag hade stora problem att få till snygga bilder när tröjan satt på en docka. Blev alltid skumma skuggor som gjorde att tröjan såg helt missbildad ut.
Om bilderna blir för ljusa har du överexponerat. Börja med att fota i autoläge om du inte behärskar de manuella funktionerna. Suddiga.... Stativ botar det ![]() Gula... Dåligt ljus antagligen. Fotograferar du inomhus behöver du mycket ljus eller blixtar. Det enklaste är att fotografera en solig dag. Fast de finns inte i överflöd just nu. Så lär dig använda blixtarna ![]() T-shirts på golvet är väldigt lätt. Bilderna kanske inte blir perfekta i kameran men är ofta lätta att fixa i Photoshop om de är skarpa. Tänk på att hög kontrast till bakgrunden gör det lättare att frilägga. Det är min personliga åsikt som en dålig fotograf. Är du bra på att fotografera ska du kunna ta bort alla skuggor med hjälp av blixtar, men det lyckades inte jag med. Jag är ingen fotograf som sagt, men detta är mina högst amatörmässiga förslag som fd. t-shirtfotograf. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack så hemskt mycket för ditt svar.
Har börjat komma lite närmare nu. Riggat om ljuset och försöker även använda dagsljuset bättre ![]() Stativ använder jag.... såklart.. ![]() Dock har ett nytt problem uppstått, Färgerna återspeglas ej korrekt. Färgerna blir mer röd/brunaktiga.. Kan det vara någon inställning på kameran som är felaktig då kanske ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Fotograferar du inomhus med annat än fotoblixtar som ljuskälla? I så fall måste du ta hänsyn till detta när du bearbetar bidlerna. De flesta glödlampor ger ett gulaktigt ljus, medan lysrör ger ett grönare ljus. Om du blandar ljusköllor kan du få mycket underliga färger...
Enklast löser du detta genom att använda _en_ enda ljuskälla (eller typ av ljuskälla), och vid behov använda refelktorer för att slippa igensotade skuggor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
Jag är fruktansvärt tacksam för hjälpen och tipsen jag har fått hitils ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Här finns några bra tips om produktfotografering:
http://www.fotosidan.se/forum/showth...threadid=79267 Några tips: foto i RAW-format, då kan du ställa in vitbalansen i datorn. Använd någon "ColorChecker", den visar olika färger, i efterbehandlingen hjälper den dig att hitta "riktiga färger". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Prova att sätt vitbalansen manuellt genom att fota den vita bakgrunden först. Har inte 100 koll på hur man ställer in det på Nikonen, men kan inte tänka mig att det är så avancerat. Då borde du bli av med det värsta färgsticken i bakgrunden.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|