FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Just nu sitter jag laddad som få, jobben dräller in som aldrig förr... Och jag är redo tycker jag att bli min egen. Har just nu en fast och trygg anställning, men jämför med pengarna man kan tjäna som egen är det inte ett alternativ. (Ja, jag är kapitalist eller något hehe).
Så, när bestämde ni er? Hade ni någon "fallskärm" i form av kapital/a-kassa/soc? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Startade företag när jag var 17, så hade väll föräldrarna som "fallskärm".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Och har flytit på sedan dess? Hur gamal är du idag? Kontor eller kör du hemifrån? Kör du en fet BMW och glider runt på Stureplan runt natten?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag startade företag medan jag pluggade på universitetet, så det fanns en slags inkomst i form av studiemedel. Det tog ett par år innan det gick att leva på företaget, så för min del var det ett bra alternativ.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som student byggde jag upp en passiv inkomst. Det blev min plattform för att flumma från med nya projekt. En gång om året gör jag nånting lönsamt, resten är hobby. Jobb.. kunder? Det kräver tid och engagemang.
BMW... jag har inte ens något körkort. Däremot så sätter jag 540s i pipe... det kommer jag långt med. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Är fortfarande gymnasiestuderande och jobbar på ett av Sveriges coolaste webb 2.0-företag. Där tänker jag nog fortsätta jobba ett tag.
Men har precis startat firma och drar in tillräckligt för att kunna leva på det, som student. Skulle jag jobba heltid med det och då hade inkomsterna ganska lätt kunnat fördubblas=ganska normal lön. Mer än mellanstadielärare, men mindre än it-konsulter i London. Har erbjudit lite konsulttjänster vilket inbringar stålar kortsiktigt men det är nog inget jag kommer jobba aktivt med efterhand. Det är roligare att komma med något eget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag var trött på att ha en chef, orkade knappt 1 år allt som allt med ett vanligt jobb efter skolan, så det fanns bara ett alternativ
![]() Jag tror att det är bra att man startar tidigt när man är ung, nu hade jag aldrig haft orken att börja från början och hade nog inte hellre vågat att leva på det sättet att inte veta om man får lön nästa månad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
jag visste redan när jag var 14 att jag ville arbeta i egen regi. kommer från en arbetarfamilj, så jag vet faktiskt inte riktigt vart de idéerna kom från.
när internet var i sin linda så startade jag en liten firma med lite egna pengar, lånade lite av päronen och lite av banken. lyckades också få ett starta eget bidrag. utan att igentligen ha en aning om vad jag höll på med, så köpte jag en dell-server och en 256kbit lina från algonet och startade ett litet webbhotell/webbyrå och hade lite flyt att få in hobbex som kund det första som hände och sedan har det bara rullat på kan man säga. ekonomin som egen är rätt knepig, men på nåt sätt har det alltid löst sig. min egen taktik under mina startår var att ha låga privata omkostnader som gjorde mig mindre sårbar för en kass månad. lycka till när du tar steget, och när du väl gör det så kommer du aldrig att vilja jobba för någon annan igen =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det mest lyckade är om man blir sin egen för att man vill göra saker på sitt eget sätt (eller att man har en unik idé som man tror på). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
En Webbyrå jag snackar om. Kör inte runt i en fet BMW än, tror det blir en fin Saab 9-3 viggen inom en månad dock ![]() Och nej, inte mycket för festande, speciellt inte på Stureplan. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|