FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Knepig topic, men kanske också en knepig problemställning, i alla fall om man är petig.
Jag skulle vilja se en enklare guide för hur man ska skriva rubriker, och för den delen i stora drag hur stycken ska se ut mellan rubrikerna. Nu tänker jag inte endast på webbtexter, men nästan. Jag har fått för mig att det är "bra" (vet ej argument) att försöka ha någon form av balans / jämlikhet mellan rubriker... Att försöka få dess texter ungefär lika långa i den mån som går. Om det ligger någon sanning i det vet jag inte, men det kanske är lättare att läsa om det är en jämn fördelning. Sen en annan grej... Låt säga att man har text och rubriker enligt följande H1: Om företaget Vi tycker .. bla bla blal ba... vi gillar.. vi är ..... bla bla bla H2: Historia H3: Starten H3: 90-talet H4: 91 Bla bla bla bla H3: Idag bla bla bla bla Det vi ser ovan är att vi har stycken på tre olika nivåer, direkt under H1, H3 och H4. Ibland (eller alltid?) så tycker jag att det ser väldigt konstigt ut när vissa texter skrivs ut direkt under huvudrubriken och vissa skrivs ut lite lägre i hierakin så att säga. Jag tycker texter ser bäst ut om alla skrivs ut på samma nivå, t.ex. under h3. Det betyder att den texten som jag skrev under H1 borde få två rubriker ovanför sig - även om rubrikerna egentligen inte tillför någon vettig information. Det ser helt enkelt mycket bättre ut enligt min hjärna om alla texter ligger under samma typ av rubrik, det handlar på något sätt om jämvikt tror jag. En text som ligger direkt under h1 kan kanske uppfattas som att den har högre relevans än en text som ligger under en h3 - även om så inte är fallet i praktiken. Ligger det något i detta resonemang eller är det bara något skit jag har fått för mig? |
|||
![]() |
![]() |
|
|