FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
När jag kollade upp lite info till mitt inlägg i denna tråd http://www.webmasternetwork.se/f10t27052.html så snubblade jag över något som var lite iögonfallande.
Med vetskap om hur mindre nogräknade telemarketingaktörer inrättat egna NIX-register som de säljer abbonemang till - som är helt verkningslösa, eller snarare "betala xx:-/månad så kommer vi från det här bolaget inte att ringa dig och försöka pracka på dig saker" - För någon standardisering eller gemensamt register finns inte upprättat i denna bransch. Detta har även tagits upp på WN tidigare i annan form. Så en liten platsannons fick mig att reagera lite. Här är en till Sidan [nej regis tret.se] ser vid första ögonkastet förhållandevis välarbetad ut (även om adressen man hamnar på ser ut som nån som lagt rotkatalogen lite tokigt). Men jag hittar snabbt i källkoden att Jajja har med sidan att göra, vilket också förklarar den enda inlänk sidan har (en Jajja-länkfarm [we bbsh opping.se]). Men börjar man att läsa texterna på sidan, så blir man mest full i skratt - men det är klart - det finns väl företag som går på detta också.. Bolaget bakom sidan drivs av 2 bröder med italienskt klingande namn "Daniele" och "Emilio" ..och förutsatt att de får svar på sina annonser så kommer nog era kunder besväras av dessa filurer framöver. Detta fenomen är alltså helt verkningslöst och därmed bluff! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Haha detta blir ju extra roligt när dem planerat att aktivt sälja sin tjänst via telefon..
Iof kanske ett skönt säljupplägg kan vara: Hej, Adam heter jag och jobbar som säljare. Skulle du vilja slippa få samtal från sådana som mig? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Blev uppringd av ett sådant as i förra veckan. Sa i stil med att deras register skulle stoppa cirka 90% av alla säljsamtal till mig som företagare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Fick ett samtal under veckan som gick av en väldigt upprörd "Sami/Sammy" från Nejregistret som hade läst denna tråd och som gjorde klart att om jag inte raderade det så skulle de stämma mig för förtal.. - Jaha sa jag och han slängde på luren.
Minuten senare ringer ytterligare en herre från samma register upp vid namn Rickrad G[Edit PUL] och undrade varför jag inte trodde på dom när dom "sa att verksamheten inte var bluff och att dom var seriösa" och att priset som jag angett i tråden var ett pris på en tjänst som ännu inte var i bruk (märkligt nog är det den enda prisangivelsen på förstasidan). Eftersom samtalen höll på och bli ganska långa och jag dumt nog svarade i Thailand, så gav jag en mailadress och bad att de mailledes skulle påvisa att det inte är "helt verkningslöst" så skulle jag göra ett nytt inlägg i frågan. Vad jag fick var följande: ----------------------------------- Här kommer kort info. Priset är ej 99:-/månaden. (Står tydligt på siten) Det är en ENGÅNGSAVGIFT på 495:- + moms. INGEN ÅRSAVGIFT ELLER LIKNANDE UTAN EN GÅNG! Detta är från organisationen NIX – Telefons hemsida,(www.nix.nu) är dom seriösa?: ”Som företagare finns naturligtvis möjligheten att begära reklamspärr hos de företag som säljer kontakt- och adressinformation. Hur spärren fungerar och är upplagd är dock individuell för varje företag och vi ber er därför kontakta dem direkt. Följande företag marknadsför företagsregister: InfoData AB Micromediabanken Box 34101 100 26 Stockholm PAR AB Box 111 24 411 04 Göteborg Teleadress Box 722 391 27 Kalmar SCB Företagsregistret Basun 701 89 ÖREBRO UC Webselect 117 88 Stockholm Företagsfakta EDSA Förlag AB Box 623 301 16 Halmstad ” Detta är de vi gör åt våra kunder, en tjänst… Vi kontaktar dessa företag. Man kan göra de själv om man vill. Är man med hos oss håller vi även kolla på nya adressregister företag som kan dyka upp. Utöver dessa ovanstående plockar vi även bort hos andra mindre adressföretag. ----------------------------------- Läser man sedan på nejregistrets hemsida står följande att läsa: "Det blir allt populärare för B2B företag att via telefon försöka marknadsföra sina varor och tjänster. Det är inte heller ovanligt att företag får ta emot ca 20 säljsamtal om dagen om olika slags erbjudanden. Dessa samtal upplevs ofta som tidskrävande och påfrestande. Nej Registret kan nu hjälpa ditt företag att spärra dessa telefonsäljare, främst mot de företag som säljer kontakt och adressinformation men även hos andra företag som använder sig av telemarketing. Vi reducerar i dagsläget ca 80% av alla säljsamtal via telefon. Vår målsättning är en 100% reducering." Det som upprörde mig mest var att den första stjärnan "Sami/Sammy" berättade att dom minsann hade över 6000 nöjda kunder och hur mycket sanning det finns i det vet jag inte men om det skulle vara så är det ju katastrofalt att företagare inte har mer verklighetsförankring än så. För det första hävdar detta register att de reducerar 80% av säljsamtal - det är .. hmm absurt och naturligtvis lögn! Jag vågar vidare påstå att aktiva Telemarketing- och telesäljverksamheter idag HAR egna register de ringer på. Det kan naturligtvis vara så att vissa av dessa tvättar sina uppgifter mot något av företagen som Nix.nu anger, men jag har ALDRIG hört talas om någon som tvättar bort befintliga adressuppgifter och ersätter dem med "inget alls". Men okej - Företag som stannar upp med sin egen kunddatabas köper till adresser från register, så jag kontaktade företagen som Nejregistret då tar bort numren hos för att fråga om det verkligen var så illa att de tagit bort över 6000 nummer åt sina kunder. Inte helt oväntat fick jag följande svar från UC: "Vad är Nejregistret? Vi följer Swedmas rekommendationer och etiska regler. När det gäller reklamspärrar på företag hanterar vi dem om det kommer direkt från företaget (ej via ombud) och att vi är säkra på att det är behörig person som utför spärren. Hälsningar UC AB Lennart P[Edit PUL]" Så det är väl bara att repetera detta som verkningslöst och därmed BLUFF! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
EDSA förlag (Sammanslagning av Lokaldelen och Företagsfakta) meddelar att man inte längre har dessa adressregister.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Teleadress meddelar att de hanterar reklamspärrar på företag på samma sätt som UC AB här ovan, dvs ej genom ombud.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Bra research "Internet Sweden"
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Tack Milad!
Kan nu också addera att jag haft kontakt med InfoData som ställer sig lika frågande som övriga företag till Nejregistret. Detta är ingenting som känns igen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Nyttig information, roligt att folk orkar gräva inom sådant och framförallt dela med sig av denna information. Hjälper säkert fler som råkar ut för dessa typer...
Ganska roligt på deras hemsida står det: Citat:
Citat:
Citat:
Hur dum kan man vara eller.... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|