FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Har läst artiklar, forum och tänkt en del ang sökmotoroptimeringen. Det finns ju vissa saker man kan göra, tex: - Optimera sin html-kod (title, headers, description) mot sökorden - Relevant innehåll - Intern länkstruktur (som jag inte helt greppat hur det ska optimeras än) - Sitemaps - osv ...men sen handlar ju allt om inlänkar. Frågan jag ställer mig är vad är skillnaden på hur de riktigt duktiga SEO gör och oss andra. Mejlar de bara till fler hemsidor om länkbyten och tips? Har de ett eget imperium med egna hemsidor som ger länkjos? Har de högre budget än oss och köper PR7-länkar och auto-submissions ala Seoster.com? Hur gör tex de som har optimerat sig för "smslån", "billiga flygresor" osv? För smskredit . se tex (nr 2 i serpen) är, om än inte en skräpsida, så knappast en sida folk länkar till för innehållet i sig. De flesta såna sidor måste ju leva på enbart köpta och bytta länkar, eller? Nu förväntar jag mig knappast att ett proffs ska avslöja sina djupaste hemligheter här men det vore intressant att höra lite mer i stora drag hur de gör. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Finns flera strategier.
* Köpa rena täxtlänkar på andras sidor. * Köpa blogginlägg, artiklar osv med länkar på andras sidor. * Byta länkar med andra relevanta sidor. * Ha ett stort existerande nätverk av sidor på olika webbhotell där det planteras länkar. * Posta länkar i kataloger. Många SEOare sitter på flera kataloger själva för detta syfte (liknande ovan). .... är några av de mest populära metoderna, även om jag säkert missat en del. Jobbar inte själv professionellt med SEO. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Lämpligt för att få mycket inlänkar (och som jag har hört av en bekant som är duktig på SEO) är att du sätter upp en egen länkkatalog där andra kan registrera sina sidor i din katalog. Denna ska naturligtvis vara inriktad på ditt specifika ämne, så den ger behållning för dina besökare också. För att få vara med i katalogen kräver du en inlänk i utbyte.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Är inte särskilt fokuserad på seo, men lite har man väl snappat upp genom åren. Att köpa några gamla domäner som samlar damm och slänga upp en scraper typ CARP som genererar femtielvatusen sidor med nyhetstrams och ha inlänkar från alla sidorna är ett knep som jag sett att en hel del kör med. Fast det är kanske inte seoföretag med klorinblekta hattar kokta i lättmjölk som gör så utan kanske lite mer ett "privat" initiativ..
![]() Tycker också det verkar mest handla om att köpa inlänkar av olika slag. Det är bara att shoppa loss på länksäljar forumen. mvh pa |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Först och främst:
1. Optimera noggrant rent sökbarhetsmässigt, dvs onpage, så att sajten indexeras lätt och har bra internlänkning m.m. Alla relevans- och optimeringstrick som är godkända används. 2. Offpage-optimering. Oftast görs detta genom att utnyttja sitt sajtnätverk och plantera ut länkar där. Detta sajtnätverk kan bestå av både kvalitativa sajter av alla de slag, "spambloggar" och kataloger. Denna del börjar bli väldigt känslig. 3. Mer professionella strategier för större kunder innefattar länkbeten och hur man bäst utnyttjar den länkkraft som finns och kommer finnas i framtiden. På större kunder behövs också lite mer avancerad onpage-optimering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan även tillägga att detta är det tekniska som är själva "optimeringen". Sökordsanalys osv görs självklart.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Här är en användbar lista från Sveriges samlade seo experter på seoforum
http://www.seo-forum.se/allmaen-seo-...-seo-tips.html Mycket bra och mycket tänkvärd, båda för folk som vill lära sig seo och för personer med stort programmeringskunnande |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Många bra svar. Tack!
Agaton: Kan du utveckla punkt 1 är du snäll. Vad är egentligen en bra intern länkstruktur. Att alla sidor går att nås från alla sidor? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej, men att det aldrig är mer än två klick till alla sidor. Funkar på små till mellanstora sajter.
DN.se skulle dock inte klara av något sådant, då krävs lite smartare arkiveringslösningar. Google har (än) inte börjat slå så hårt mot de som använder spambloggar/skitbloggar. Däremot har de ju motsagt sig köpta länkar, vilket gör det (ur ett branschperspektiv) väldigt känsligt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|