FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hallå.
Jag har en - kanske enkel - fråga. Det är så att jag har en nystartad enskild firma. Då fick jag moms nummer samma som mitt personnummer. Men saken är, att jag har inte registrerat något namn hos bolagsverket ännu. Då är min fråga: Är mitt organisationsnummer samma som mitt personnummer? Eller får man bara ett organisationsnummer endast då man har reggat ett namn hos bolagsverket? Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
För en enskild firma är alltid org nummer samma som personnummer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Sådär funkar också, sista siffran är för Stockholm. "Län: 01" Det står annars på din F-skattesedel som du fick ifrån Skatteverket vad du har för organisationsnummer. ![]() mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
*gone*
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Hm, på pappret jag fick från skatteverket står det bara "Momsreg.nr/VAT-nr SEÅÅÅÅMMDDXXXX01. Står ingenstans om "organisationsnummer" dock, men det kanske man ska automatiskt anta det är samma som moms/vat-numret.
Frågan är bara, börjar den också med "SE"? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Alper, hur pass säker är du att sista siffran står för län? Jag hade också en etta och har aldrig bott i Stockholms län. En kompis har siffran 3 (vi bor i samma län) och den info vi har är att det är en räknare. Ftg 1, ftg 2 osv. Han har haft två företag tidigare och de har haft 1 resp. 2.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Google hittade denna gamla tråd: http://www.webmasternetwork.se/f8t819.html Om det stämmer, så är mitt organisationsnummer ÅÅÅÅMMDDXXXX och mitt momsnummer SEÅÅÅÅMMDDXXXX01. Har ni alla så? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Japp!
Har man fler företag så blir det x efter org.numret enligt Bolagsverket men det är tydligen alltid 01 på momsnumret. Ta en titt i Näringslivsregistret och sök på "2 3" så dyker det bl.a. upp företag med en 4 och korsar man det med EUs momsregister så ska det vara 01 oavsett vad det står på Bolagsverket. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Hm, tack! Jag fick för mig att enskilda firmor som ej är registrerade hos Bolagsverket saknade organisationsnummer, utan hade endast moms-reg nummer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Du kan vara hur registrerad som helst, det är för att du kör enskild firma som du inte får något organisationsnummer.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|