FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Funderar på att hyra ut min lägenhet i Estocolmo, men hur är egentligen reglerna kring vad jag får ta betalt?
Jag skulle kunna tänka mig att formeln är nåt i stil med: Hyra+Räntor-Ränteavdrag(om det nu heter så?) Nån som har erfarenhet av att hyra ut så att säga vid sidan om. Saken är den att jag är högst osäker på om jag vill bo kvar i Sthlm, vill dock inte bara dra iväg nu utan testa att bo en sväng i Uppsala där jag bodde tidigare. Om nu min bostadsrättsförening säger NO NO till att hyra ut i andra hand måste jag liksom göra nåt. Känns inte helt bekvämt naturligtvis att göra det utan tillåtelse, men jag kan ju fråga om nån här har erfarenhet ;-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Din bostadsrättsförening har säkert koll på vad som gäller. Tänk dock på att enligt din uträkning har du ingen buffert för om spisen går sönder och liknande.
Kolla vad en motsvarande hyresrätt kostar också, så får du en bra riktlinje. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Googla: ta betalt hyra ut i andra hand
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om jag har förstått det hela rätt så när det gäller BR så kan du INTE ta med dina lånekostnader i beräkningen för hyra om du skall hyra ut i andra hand.
Du kan endast ta ut din avgift till föreningen och ev. 10% påslag. Trist men sant. För villor gäller andra regler. Detta är vad jag har fått besked om när jag funderade på att hyra ut min BR för några år sen. La ner det direkt då det inte gick ihop ekonomiskt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
du får dock lägga på mer om du hyr ut möblerat
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Mja, har googlat lite nu och det verkar som (någon ovan också skrev) om jag får ta ut en skälig hyra som motsvarar ungefär en motsvarande hyreslägenhet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
BRFöreningen måste tillåta uthyrning i 1 år om arbete eller studier kräver att du bor på annan ort.
Ang hyran så har den som nämnts inget med dina lån att göra, den utgår ifrån motsvarande standard på lägenhet i allmännyttan, plus påslag om den är möblerad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är som Frazze kommit fram till. Avgiften och lånen osv har ingen betydelse utan det man får ta ut är vad motsvarande hyreslägenhet i samma område skulle kosta. Sen kan man salta det en hel del, och även om det går till Hyresnämnden så lär man gå därifrån som en vinnare eftersom dom är en samling nötter (egen erfarenhet, tyvärr var jag hyresgästen).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Utgångspunkten är bruksvärdeshyran. 10% kan du lägga på för eventuella möbler, och sedan 5% på slutsumman (det är alltså okej med viss marginal).
Glöm inte att även om din hyresgäst säger att din överhyra är helt okej, kan han efter hyrestidens utgång begära pengar tillbaka som han betalat för mycket.
![]() |
Svara |
|
|