FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har funderat på att köpa mig en dedicerad LAMP server. Jag ska kunna göra hur många konton jag vill och ha mycket plats och sånnt trevligt. Jag hade tänkt erbjuda företag jag gör sidor åt en plats där, istället för webhotell. Eftersom jag då slipper felkonfigurerade webhotell, med detta har jag samma alltid, och kan själv fixa fel istället för att vänta på support. Men jag har några frågor angående detta.
1. Har planer på en internationell sida som jag hade tänkt marknadsföra mycket och försöka göra stor, det innebär mycket trafik från alla länder. Vilket land är det bäst att ha servern i? 2. Vad kostar det att ha igång en sånhär server, nån som har några prisuppgifter? 3. Eftersom de siter jag gör hemsidor till och kommer göra, ligger i sverige och antagligen har bara svenska besökare, är det någon märkbar skilldnad på hastighet för de svenska besökarna iom att servern ligger en bit iväg? 4. Vad ska man välja, altså är det något speciellt man ska tänka på? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Snabba svar...
1. England 2. runt 1500-2000 om det ska va nåt att snacka om, tänk med huvudet, inte plånboken (jaa, det finns stjärnor som tar nån hundring, varning för dom) 3. Skillnad möjligen på ping, knappast synbart om du gör ett bra val på din fråga nr.2 4. Smaken är som baken, endel kör sina servrar på budgetmaskiner, andra på riktiga serverprylar. Se till att företaget funnits ett tag, googla efter företaget, kontrollera också hur deras nät ser ut, vilka dom peerar (antal mbit/gbit har mindre betydelse) och framförallt hur supportsituationen ser ut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Okaj, nån som har en sånhär tjännst eller vet en från england som kan rekomendera?
Hur är det med backuper och sånnt, vad ska man ställa krav på? Att lägga 1500-2000 per månad var väl ungefär vad jag tänkte mig. Jag såg på en sånhär sida att man kunde själv välja linux dist och hårdvara, altså man hade några olika att välja mellan. Några förslag, vilken disp och vad för dator? Gissar på att det ska vara XEON processor som gäller, hur är det med minne behövs mycket sånnt om det springer iväg sig med besökare? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
jag har använt mig av dedipower.co.uk tidigare och dom är klockrena.
Där väljer du vad du ska ha för prylar och extratjänster helt själv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
50.000.000 besökare per månad är mycket. Om varje besökare gör 5 sidförfrågningar så blir snittet på 100 sidor per sekund + alla bilder, CSS-filer, JS-filer osv. Om siterna är tunga att driva (mycket PHP, ASP, Pearl el. liknande som använder sig mycket databaser) kanske det är lämpligast att köra en burk med bara SQL-server och en som webbserver eller dela upp det på ännu fler burkar (både för smidighetens, prestandans och säkerhetens skull). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Sen köpa bättre grejjor om man tjänar pengar på det så man har råd att investera lite. På alla sidor kan man välja linux-dist, vilken ska jag välja? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
|
|||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||||