FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjena på er.
Sitter här och håller på att bli tokig. Jag har bytt till en ny skola, gymnasium. Där jag skulle gått IT studieförberedande (så man kan studera på högskola efteråt), men p.g.a att Region Dalarna hade nån gräns på antal veckor innan extraintagningar kunde göras och jag ville byta skola direkt, så kom jag på Teknik och Naturvetenskapslinjen. Nu sitter jag i ett dilemma. Det är så att jag fick en lapp av rektorn/studievägledaren, där jag kan ställa mig i kö till region dalarnas tid gått ut. Då kommer jag mest troligt in på IT - studieförberedande som det var menat. Men nu är det så att jag bara en vecka efter bytet till nya skolan börjat trivats i klassen jag kom i. Men samtidigt så vill jag göra ett bra val så jag kan fortsätta studera och få ett bra jobb. Så nu till frågan. Vad tror ni är bäst att gå? Teknik eller IT? Finns en blad om dessa två linjer här: http://www.helixgymnasiet.se/skrivbo...xgymnasiet.pdf Jag tycker inte jag ser så stor skillnad mellan Teknik och IT, men för er som helst redan har gått igenom gymnasiet så vill jag gärna veta, vad tycker ni jag ska välja? Vet att det sitter många kompetenta personer här så jag tackar för er hjälp på förhand! Jag är intresserad av IT och programmering/design/elektronik men finns det nån "bra" framtid om man väljer IT? Tack på förhand // Robert |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Varför skall vi välja åt dig?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Stannar du kvar på Teknik för att du trivs med linjen eller är det för klassen? Är det för klassen bör du välja den linjen som du trivs med och som du tror att du kommer att få ut mest av. Du kan säkert hålla kontakt med Teknik-klassen i alla fall. Jag bytte gymnasielinje två gånger och jag har fortfarande kontakt med några stycken från varje linje. Gör det du känner bäst för.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
HenSod okej det låter vettigt, det är nog mest för klassen jag tvekar, då jag kom i en riktigt dålig klass första gången så är jag nog rädd för att samma ska inträffa igen. Därav att jag undrade vilken linje som ni tror skulle vara bästa valet, sett ur hur bra jobb man kan få efteråt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag började på Natur i 6 månader (efter 2 månader bytte jag till SAM men var tvungen att gå läsåret ut o läsa alla "samämnen" på natur men skita i allt naturande)... Kom i 2an med hela 1:ans sam avklarad och en stor del av 2an oxå... Njöt vidare o slackade mig igenom... Gick väl ut med 14 i snitt om ja minns rätt...
Direkt efter lumpen (1år efter ja tog studenten ) så började jag knacka PHP på allvar... Innan hade det mest varit eget bruk o hobby... jobbade i 3 års tid med en trogen kund och sedna fick ja anställning på nuvarande jobbet o jobbat där i 2 år o kör fortfarande eget vid sidan av... Ja säger fuck gymnasiumet... Med rätt bananskal kommer man långt =) Men givetvis, vet man inte vad man vill kör SAM |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo det låter ju bra hur det gick för dig
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Mina egna slutsatser efter att ha läst gymnasiet och sedan läst vidare till civilingenjör är att det som man läser under en hel termin i ett ämne på gymnasiet motsvarar ungefär ett par, tre veckor eller mindre på högskolan. Om du nu siktar på att läsa på högskolan så spelar det ingen roll om du väljer IT eller teknisk eller natur. Har du ett intresse för datorer så kan du redan säkert en hel del av det som tas upp i gymnasiekursen och det förväntas du ändå läsa in mycket mycket fortare om du läser motsvarande ämne på högskola. Jag gick teknisk och läste lite individuella IT-kurser men det mesta jag kan om datorer och programmering har jag lärt mig hemma på kammaren och inte på varken gymnasiet eller KTH. Jag hade lika gärna kunnat gå natur och läst mer biologi och kemi, jag hade klarat mig lika bra på högskolan, kunnat lika mycket programmering/systemutveckling, men hade också haft en massa extrakunskaper i naturämnen som jag inte besitter idag, det kan vara värt att tänka på!
Skall du läsa till tex civilingenjör har du nog större nytta av kursen diskret matematik än tex webdesign och den verkar bara finnas på naturprogrammet eller går den kanske att välja som individuell kurs även på IT? Matte, matte och matte (och fysik) skulle jag satsa på om det är högskolestudier som gäller, för det är den som är svår på högskolan, sedan kanske du kan ta lite IT-kurser också, det verkar ju vara rätt stor valfrihet nuförtiden (vi hade 250 timmar valbara kurser på min tid..). Ta en programmeringskurs och en mikroprocessorkurs så får du testa lite och se om du gillar elektronik eller data eller både och. Det är nog den största behållningen av sådana här små gymnasiekurser, att man får testa och se vad man gillar, men du lär dig inte en tiondel av det du lär dig på högskolan... Efter att ha studerat kursplanerna lite snabbt så verkar det ju dessutom som att du kan läsa nästan samma kurser på teknisk som på IT (Du kanske kan välja elektrronikkurserna som individuellt val?) så jag tycker att du kan gå kvar om du nu trivs i klassen. Det kan ju vara bra att kolla in vilka högskoleutbildningar du är intresserad av och se om det gymnasieprogram du väljer har alla ämnnen du behöver för att kunna söka eller räcker tex Kemi A för alla högskoleutbildningar? Vad har du tänkt dig för högskoleutbildning om jag får fråga? /Andreas Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Först:
Tack för ett väldigt väldigt bra svar andi! Sen: Det jag hade tänkt fortsätta med efter gymnasiet var först jurudik, så jag gick sam en vecka innan jag bytte skola, p.g.a att skolan var riktigt dålig, så det är väl en sak jag undrar också om det fortfarande går att välja kurser så att jag kan vidareutbilda mig till jurist/advokat. Om inte så hade jag funderat på ett jobb inom IT, helst inom design/programmerig då det är ett stort intresse och jag har alltid gillat virituell design. Främsta anledningen till att jag väger mot att gå över till IT är att få mindre lektioner i naturvetenskap då det är nått jag aldrig har haft ett större intresse av, förutom fysik som jag tycker är intressant, likaså matten tycker jag är intressant, men det är just allting annat, såsom Kemi och Biologi som vi har massor av på schemat som jag skulle vilja minimera, vilket man går om man byter till IT. Känns svårt att välja och står fortfarande och väger mellan att byta eller inte göra det, även om det nu kännst bättre med högskoledelen sen andi;s inlägg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Inte för att det kanske tillför så mycket. Men man söker väl in på betygen? Och om båda är studieförberedande(med typ matte C mm.) så är det väl hur höga betyg du har som avgör.
För min del blev jag skoltrött i 8:an och hade ett helvete från 8:an till 3:an på gymnaiset. Gjorde ingenting och var mest trött och nere. Missade IT med 5 poäng så jag gick SAM och vantrivdes något otroligt. Så mitt tips; Välj det du tror är roligast, för hur du än vrider och vänder på det så kommer då få bäst betyg när du gör saker du gillar och trivs med. Mina betyg är knappast någonting att skryta med, just eftersom jag verkligen mådde dåligt när jag gick till skolan. Hoppas det gav dig lite hjälp på traven ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
OK, har tittat en gång till på kursplanerna och det är ju som sagt ingen Fysik eller Kemi på IT (hittar ingen obligatorisk biologi på teknik men det verkar du läsa ändå?). Å andra sidan skall du absolut läsa Fysiken (båda kurserna) om du skall läsa typ till civilingenjör eftersom du kommer ha nytta av matten därifrån. Du tvingas väl iofs läsa 50 p Kemi om du går kvar på teknisk men det kan det väl vara värt för att gå kvar i en klass du trivs med? Om du nu siktar på ett högskoleprogram inom IT/teknik så tycker jag du skall stanna på teknik och välja alla extra matte- och fysikkurser (försök att få läsa diskret matematik eller är det bara på natur?). Textkommunikation samt Projekt och företagarkurserna är också vettiga eftersom mycket nya företag startas inom spännande teknikområden hela tiden. Högskolan blir mer och mer inriktad på entrepenörskap och företagande, men det beror som sagt på vad du är intresserad av.
Glöm heller inte engelskan, det går inte att klara sig utan som tex civilingenjör! /A |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|