FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har nyligen startat ett handelsbolag och har precis fått min första inkomst och har en del frågor kring detta.
1. I projektet som jag nu fått betalt för har jag arbetat tillsammans med en kompis som inte har eget företag. Hon ska ha hälften av beloppet. Innan jag betalar ut denna summa måste jag dra bort arbetsgivaravgifter (32,42%) och skatt (ca 32%). Drar jag då bara av 64,42% (32,42% + 32%) från hennes belopp innan jag betalar ut det till henne? 2. Jag har hos Skatteverket registrerat mig som arbetsgivare och får varje månad ett papper där jag ska fylla i vad jag betalat i arbetsgivaravgifter. Eftersom jag hittills inte har betalat ut något har jag bara fyllt i noll och skickat in. Jag undrar nu om det spelar nån roll NÄR jag fyller i detta papper. Säg att jag betalar ut pengarna till min kompis idag. Ska jag då fylla i och skicka in uppgifterna om arbetsgivaravgiften i det papper jag fick denna månad och som ska vara inne senast 12 november? 3. Hur betalar jag in skatt + arbetsgivaravgifter för min kompis till skatteverket? Kommer det automatiskt en inbetalningslapp när jag fyllt i info om arbetsgivaravgifterna och skickat in? 4. Hur gör jag med skatt + moms för min del av summan? Hade inte tänkt att plocka ut pengarna utan ev. Investera i nya saker. 5. Är det något övrigt jag bör tänka på? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
1) Du ska inte dra bort 32,42%; du ska betala 32,42% av bruttolönen i arbetsgivaravgift.
Om projektet ger x kr totalt har du x/2 kr tillgängliga för lön. Bruttolönen blir alltså: x/2/1,3242 eller knappt 38% av projektintäkten. Från bruttolönen ska du sedan dra preliminärskatt enligt den skattetabell som gäller för din kompis. Det innebär att din kompis får ut ungefär 25% av er totala intäkt (eller hälften av hennes del av intäkten). Resten tar staten. Observera att x är intäkten exklusive moms. Momsen ska ju du betala in till staten. 2) Du ska deklarera arbetsgivaravgiften senast den 12:e månaden efter löneutbetalning. Strax efter årsskiftet ska du också speca vem du betalat in arbetsgivaravgifter och preliminärskatt för. 3) Du ska betala in moms, arbetsgivaravgift och preliminärskatt till företagets skattekonto. Jag har för mig att det följer med inbetalningskort med deklarationsblanketterna. 4) Du handlar och bokför dina inköp...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svar! Tror nästan jag förstår!
![]() Bruttolönen för min kompis blir alltså den summan som blir kvar när jag dragit bort arbetsgivaravgifter för min kompis. Och innan jag betalar ut beloppet till henne drar jag bort preliminär skatt för henne. Denna preliminärskatt betalar jag alltså in på företagets skattekonto. Moms betalar jag allstå på hela beloppet, x. Hur gör jag med egenavgifter? Det måste jag väl betala på min del? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Dina egenavgifter betalas inte direkt utan beror på din del av vinsten i handelsbolaget som jag förstått det.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|