FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Köpte följande externa hårddisk idag på Elgiganten men enligt uppgift så finns det bara 465 gb plats fast jag köpte en på 500 gb.
Hur kan detta komma sig?
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Försvinner alltid ett gäng GB's när man får sin hårddisk.
Så det är inget fel på något vis. Märks givetvis mycket lättare ju större disk man köper. Vart de tar vägen har jag mindre koll på dock. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Brukar det inte vara så att hårddisk tillverkare räknar med 1000 byte i en kilobyte medans din dator räknar med 1024. Som du ser har du ca 500 000 000 000 byte vilket hårddisk tillverkarna räknar som 500GB.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Stämmer bra, avrundar
![]() Satt och googlade lite nyss eftersom jag blev lite intresserad själv. Nu kanske man ökade lite inom sitt IQ emot alla odds. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Okej så flera gb som i detta fallet kan försvinna?
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Inga GB har försvunnit. Däremot är de 500GB du köpte inte samma sak vad datorn tycker är 500GB. Jag har till och med för mig att på något minneskort jag köpte så stod det specifik att de räknade 1 kilobyte är 1000 byte.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Utan de räknar sin storlek helt annorlundare, som WizKid skrver. Men inget fel, inte alls. Har exakt likadant på min 500 disk där hemma. ![]() Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Vanligt folk kanske tycker att en giga är en miljard, men de som räknar bytes räknar lite annorlunda. I tidernas begynnelse, när tusen bytar var mycket, bestämdes att en kilobyte skulle vara 1024 bytes. Anledningen är att (nästan) alla som räknar bytes använder det binära talsystemet och 2^10 blir 1024. Så nära man kan komma 1000 utan att anstränga sig. För att markera att det det rörde sig om 1024 och inte 1000 som multiplikator så utvecklades också en defactostandard för prefixet. 1000 bytes skrevs 1kB, medan 1024 bytes skrevs 1KB.
Senare började mänskligheten att räka megabyte, och då var det naturligt att säga att en megabyte är 2^20 bytes, 1048576 st. Nu blev det knepigare med prefixen ity M redan var upptaget som en miljon prick. Så varför inte bara strunta i det? Jo. Ytterligare senare hade mänskligheten vuxit ur megabyten och var tvingade att börja använda gigabyte, vilket i analogi med megabyten var 2^30 st, dvs 1073741824. Om du således tar 500105216000 och dividerar med 2^30 hamnar du på 465.75927734375 vilket lätt felaktigt avrundat blir 465 GB. En disk som rymmer 500 miljarder bytes är sålunda på 465 GB utan att något har försvunnit. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Prova för skojs skull att reklamera disken. Har de inte tydligt upplyst om att det inte är 500 GB på disken trots att den påstår att den rymmer 500 GB så är det falsk varudeklaration. Jag har för mig att det drivits någon process om detta i USA.
EDIT: Det korrekta förfarandet hade naturligtvis varit att man får mer än man tror att man ska få, liksom man när man köper 1 GB ramminne får 1024 MB. Google håller med. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Som PgD är inne på finns det speciella prefix man kan använda om man vill förtydliga att kilo är 2^10. Detta är då inte ett kilo=1000, utan en kibi=1024. Kibi står för "kilo binary" och förkortas Ki.
Det finns även mebi, gibi, tebi osv. Så påståendet Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|