Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

dyrare sällanköpvaror på nätet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-27, 17:02 #1
bya bya är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
Medlem

Hej, har i dagslägen 2st fysiska butiker i ett affärscentrum någonstans i storstockholm. Tycker det här med E-Handel är en spännande bransch att ge sig in på. Skulle därför vilja utbyta lite idéer med någon som har erfaranhet av sällanköpvaror - ganska "dyra" (allt är relativt) sådana... Mellan 2000 - 100.000kr. Rör sig om smycken (allt ädelt, och av högsta kvalité).

Finns det marknad för detta över nätet? Tänker jag efter själv slantar man inte upp sådana här belopp över webben direkt utan att få klämma / känna.
Är det ens idé att försöka ge sig in på det här?
Vad kan vara bäst att satsa på? Dyra smycken, som säljs fåtal av, eller är det volym - billigt.

... förstår att det inte är lätt detta, men till en början är 1 såld produkt på ett år fler än 0... Man måste börja i något hörn.

* typo
bya är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-27, 17:34 #2
AndreasBlomquists avatar
AndreasBlomquist AndreasBlomquist är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
AndreasBlomquist AndreasBlomquist är inte uppkopplad
Medlem
AndreasBlomquists avatar

Reg.datum: May 2007
Vi köpte våra förlovningsringar online hos Hellkes, www.hellkes.se
De kör ju med samma leverantör som till exempel Smycka men kostar en bråkdel mot vad man betalar i en riktig butik. Vi var fräcka som sprang och provade modell och storlek på just Smycka och beställde sen online på Hellkes och sparade därmed strax över 4000 kronor på våra förlovningsringar.
AndreasBlomquist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-27, 17:48 #3
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Flitig postare

Ta fram billiga plastringar i de olika storlekarna, skicka iväg dem, så får kunden sedan skriva in vilken ring som passade när han/hon gör beställningen. Enkelt och billigt sätt att komma förbi "prova"-stadiet.
Indigo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-27, 18:07 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Indigo@Aug 27 2007, 17:48
Ta fram billiga plastringar i de olika storlekarna, skicka iväg dem, så får kunden sedan skriva in vilken ring som passade när han/hon gör beställningen. Enkelt och billigt sätt att komma förbi prova-stadiet.

det var en bra idé faktiskt. Finns annars olika typer av ringmått man kan ge ut också...

Ska kanske lägga till att ringarna i fråga inte är massproducerade, visst att vi har från "kända" leverantörer bla schalins (helkes) och som de stora kedjorna kränger, guldfynd, hallbergs, albert, smycka... Det vi är stora på är unika, handgjorda förlovning / vigsel -ringar.

Stenstorlek osv, vilket också är det dyra ska man självklart kunna välja själv efter plånbok.
bya är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-27, 21:06 #5
Flitig postare

Flitig postare

Det är en tämligen speciell produkt du säljer. Alltså kanske inte "standard webbshoppen 1A" är det du ska ha. Kunden vill förmodligen känna att den väljer precis rätt, så man skulle ju kunna ha nån form av "personlighetstest" eller motsv. som utifrån vilken typ av människa kunden är plockar fram förslag på ringar... jag svamlar nu, men ja... låta kunden vara riktigt delaktig i att komma fram till sitt val, istället för att visa upp 18 olika ringar direkt. Försöka återskapa "kännandet och klämmandet" på nätet. 3d bilder över ringarna skulle ju också vara bra. Ska du sälja dyra produkter måste nog "känslan" på butiken vara dyr. Nä nu slutar jag svamla... jag har inte fått fram det budskap jag ville få fram, men mer text kommer inte lyckas med det just nu. Jag återkommer
Indigo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-27, 23:57 #6
Jockes avatar
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jockes avatar

Reg.datum: Jan 2003
Jag tror dit största problem kommer bli betalningen... Du kommer troligtvis behöva avbetalning samt faktura.

Driver själv en shop med snitt köp på över 10´000;- nästan uteslutande faktura köp.
Jocke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-28, 12:38 #7
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Reg.datum: Nov 2005
kika på www.titanringar.com tror jag det är. Guldsmed Kalling i Härnösand som bara säljer över webben och i sin lilla shop i lilla Härnösand. Jag tror att han överlever på just webshoppen eftersom Härnösand är ingen jättemarknad direkt...
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-28, 19:28 #8
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Originally posted by AndreasBlomquist@Aug 27 2007, 17:34
Vi köpte våra förlovningsringar online hos Hellkes, www.hellkes.se
De kör ju med samma leverantör som till exempel Smycka men kostar en bråkdel mot vad man betalar i en riktig butik. Vi var fräcka som sprang och provade modell och storlek på just Smycka och beställde sen online på Hellkes och sparade därmed strax över 4000 kronor på våra förlovningsringar.
Lite ot men ert agerande är inte alls ovanligt men verkligen ett hot för en del irl-butiker. Jag var några gånger hos anrika Kameradoktorn (rip) där de beklagade sig över att många tog råd av dem enormt engagerade och proffsiga personalen både före och märkligt nog efter köpet trots att de köpte kameran på nätet för några futtiga hundralappar mindre. Service är dyrt och jag tycker att det inte är mer än rätt att betala för den. Att det skilde så mycket som 4000 kr är olyckligt för Smycka och jag skulle npg ha gjort som ni, men hade det kostat 600-800 kr mindre på Hellkes skulle jag ända ha handlat på Smycka. Känns mer rätt så. Däremot är det bara att konstatera att det handlar om att hitta nya affärsmodeller som gör att det lönsamt att ha irl-butiker.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-29, 02:55 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Traditionellt så är det standardiserade produkter samt billigare varor som lämpar sig för e-handel. En bok behöver du inte känna eller klämma på för att få en uppfattning om det är någonting för dig. Kan du fabrikat och märke på en dator så innehåller den alltid samma delar, oavsett vart du köper den.

Dyrare och mer personliga produkter är svårsålda över nätet. Möjligen kan det fungera bra om du kör det som ett komplement till dina fysiska butiker. En kund som besökt dig tidigare utan att handla smycket på grund av beslutsångest, kan då köpa det i lugn och ro framför datorn vid ett senare tillfälle.

Vad gäller det autosvar skrev, så tror jag att framtiden är e-handel i kombination med visningsbutiker. Butikerna finns då för att titta i. Varje fabrikör har sin egen butik där man kan ställa frågor och undersöka produkterna. Sedan gör man sitt köp online och får varorna levererade till hemmet. Det är allt fler som besöker t ex Onoff för att titta på en lcd-tv, men sedan går de hem och beställer den billigare på nätet. Det blir så klart ohållbart i längden. Förr eller senare så kommer Sony och andra tillverkare då att inse att de behöver egna visningsbutiker för att deras produkter ska bli mer konkurrenskraftiga online. De fysiska butikerna som vi känner dem idag kommer inte att ha råd att ge bort den typen av service gratis, när kunden ändå handlar produkten i en e-butik sen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-29, 22:46 #10
Konst Konst är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2005
Konst Konst är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2005
Tidigare inlägg visar på kloka tankar/åsikter. Säljer själv produkter från 1000kr och uppåt så visst går det. Visningslokal/butik inger alltid ett extra förtroende så där ligger du redan på plus samt att du har alla leverantörskontakter etc. Om du har 2 butiker inriktat mot den högre prisklassen tycker jag det verkar vettigt att även köra på det över Internet. Pröva i liten skala och bygg vidare på det. Lycka till!
Konst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017