FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej!
I sverige kan man ju enkelt kolla personnumret för att få reda på om någon existerar. Finns det något liknande internationelt system? Jag ska starta en gratisserver och vill inta ha massa dubbla användare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Däremot så kan du ju validera ett personnummer och se så det är korrekt ur den synpunkten. Du kan också för personnummer som är äldre än 1990 kolla vilket sjukhus de är födda på (region) men det är alltså borttaget nu då invandrare fick nummerserien 930-999 och det tyckte man inte var så bra att det gick att urskilja. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
SPAR-registret är ju vad jag förstår samma sak, men man söker främst mot personnumret för att få en korrekt adress mm. Att använda modulus10-metoden och räkna ut kontrollsiffran (enl http://www.skatteverket.se/broschyrer/704/index.html) ger ju inte så mycket. Jag vill kunna validera mina kunder så att jag vet att det är riktig person som använder tjänsten/produkten. Stämmer folkbokföringsadressen överrens med den adress som lämnats i registreringen så bör man väl kunna vara rätt säker. Tror knappast större företag sitter och validerar personnummer och sånt manuellt. Man drar iväg en datafil eller via direktuppkoppling mot något register och kollar... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
Vet inte hur du ska validera detta internationelt då alla kör olika system (*om* de kör ett system öht). Det jag vet av erfarenhet är följande: personer har en stark motvilja mot att lämna ifrån sig sitt personnummer till websidor hit och dit (må vara att personnumret är offentligt eller ej...) -samt- Om du vill ha ett register där användarnas identitet sker utifrån deras personnummer så måste du nog ansöka om att få ha ett sånt register. Kolla upp! Att gå igenom detta för att säkerställa att folk inte blir dubblerade i en databas verkar lite overkill... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Validating
|
Citat:
Citat:
Citat:
Nu var det inte frågan om att sortera dubletter ut ur databasen, det behöver man inte personnummer för, utan mitt syfte var att säkerställa (i möjligaste mån) identiteten på en del användare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||