FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vill regga en bil relaterad idn-domän(.se), kan ej nämna det namnet jag tänker på så låt oss bara ta ett exempel, billdörrar.se, spelar det ngn roll i Google om man äger domänen med eller utan Ö? Eftersom folk skriver in med Ö så vilken skulle komma högst?
Hoppas ni förstår min ngt omständiga men enkla fråga, men fattar inte hur det funkar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vanliga domäner är fortfarande mycket bättre än idn-domäner rent användarmässigt och SEO-mässigt (gällande inlänkar).
Rent generellt klarar Google av idn-domäner ganska galant, jag har idn-domäner som rankar bra i Google. Problemet är snarare att Google ser dessa som 2 olika: www.billdörrar.se www.xn--billdrrar-47a.se (ACE-kod) Och eftersom bara www.xn--billdrrar-47a.se funkar i äldre webbläsare så är det nog bäst att köra med den. Du måste alltså då se till att all inlänkar pekar till www.xn--billdrrar-47a.se men om du har en bra sajt som ska dra naturliga inlänkar så vet ju inte besökare detta. Det ställer till en del komplikationer så för en seriös sajt ha en riktig domän utan åäö. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker det är väldigt svårt att jobba med idn-domäner när det kommer till seo. Det är de naturliga inlänkarna som blir lidande, precis som Jim säger. Vanligt folk blir dessutom osäkra när de ser en idn domän. Länktips på forum och liknande uteblir ibland, därför att tipsaren inte tror att en länk med svenska tecken ska fungera. Prova t ex att skicka en idn-länk via msn messenger - länken kommer att klippas av precis framför det svenska tecknet.
www.xn--billdrrar-47a.se är inte heller någon domän som vanligt folk gärna länkar till. Folk utan datorkunskap tolkar det som en spam-domän. Allt som ser konstigt och misstänksamt ut, låter folk bli att klicka på. Dessutom kommer man att få inlänkar till fyra likadana sidor: www.billdörrar.se www.xn--billdrrar-47a.se billdörrar.se xn--billdrrar-47a.se Olika personer kommer nämligen att välja olika urlér. Ytterligare en sak som talar emot är att alla fortfarande inte kan komma åt idn-domäner. Gamla webbläsare klarar inte av svenska tecken. Självfallet får man färre naturliga inlänkar om alla in kan besöka domänen. Jobbigt blir det som sagt... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
tack gustav och jim för svaren.
|
||