FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vi (jag och en till) på http://www.dindator.nu är i startgroparna med att låta hobbyprojektet gå över till att bli ett företag. Vi kommer att driva företaget som ett handelsbolag, tidsåtgång cirka 20(per person) timmar i veckan. Vi räknar med att första året kommer endast gå åt till utveckling, intäkter kommer endast att täcka löpande utgifter.
Ni som gått från hobby till företag, vilka råd har ni till oss som skall 'köra igång'? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Administratör
|
Tips
Börja med att ragga tag på en bra revisor, efter det fråga honom/henne vad som passar er bäst, HB eller 2 enskilda firmor. Allt beror på hur mycket inkomster ställt mot utgifter ni har. Admin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Antar att jag får följa ditt råd ang. revisor. Skall ta reda på vad det kostar bara. Det finns inte direkt mycket pengar i omlopp ännu, tyvärr.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vi kommer att erbjuda vissa konsulttjänster med tiden. Kan dock inte göra det initiallt pga nuvarande anställning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tror dock inte att min arbetsgivare håller med
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En liten fundering...
Jag har läst flertalet av era artiklar. Är det inte dumt att dölja allt för sökmotorerna, så att de inte kan registrera ert innehåll? Ni kräver ju inloggning för att man ska kunna titta på ert material. Kanske ni borde lägga till en liter Preview av alla era artiklar. På så sätt kan sökmotorerna registrera en liten del av ert innehåll iallafall... Lycka till med ert projekt! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det där med sökmotorerna är ett riktigt problem för oss. Helt klart.
Vi har idag ingen riktigt bra lösning på det där i dagsläget. Det är ett beslut man får ta. Öppen eller stäng sida. Vi har valt stängd för att det skall vara smidigare att utveckla tjänster. I framtiden kanske det kommer att bli aktuellt att öppna upp förhandsvisningar av material, men som sagt, i framtiden. ![]() Tack för synpunkterna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej Markus!
När det gäller att gå från hobby till företag vill jag ge några råd Se till att tänka på olika senarier som Du och Din kompis kan råka ut för. - Vad gör Ni när ni blir osams? - Vem bestämmer då? - Om en vill utöka och den andre inte? - Om Ni vill gå olika vägar? - Vem skall ha ersättning? - Om den ene ägnar fulltid åt projektet och den andre bara en del? - Om en kommer på den brilljanta idén som skapar ekonomi - hur skall den ersättas? Se till att ha funderat i dessa termer lite och sätt ner det på papper - tydligt utan krusiduller och bägge signar. Bara att ha snackat igenom och skrivit pappar er emellan ger er bägge större trygghet i projektet. Se till att undanröja möjligheter till missförstånd Tydlighet är A och O! Då har Ni en gemensam bas, när väl pengar kommer in. Först då behöver Ni bestämma företagsform och liknande. Det viktigaste har Ni ju redan kommit överens om. Lycka till - skall signa som medlem! Tomas A |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du sätter verkligen ord till det vi är oroliga för. Vi är ju överens nu. Vi kommer vara överens om vi får in 10000 i månaden. Men om vi får in över 100 000 kr så kan det skapa en del turbulens om allt inte klaffar.
Vi skall vara mycket tydliga i vårt partneravtal så att vi hela tiden kan hänvisa till avtalet. Både han och jag är mycket strukturerade och vi har jobba med detta projektet i 3 år så vi är överens om det mesta. Dags att gå till en jurist och fila på ett avtal. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hmmmmm
Visst kan en jurist göra så att avtalet håller i rättslig prövning men det kanske inte var så långt jag hade tänkt. Viktigare och också bästa förutsättning i ett partnerskap är att man har klart för sig att man förstår varandra och menas samma sak när man säger något. Den tydligheten kan man få genom att sätta ner olika situationer på papper och angrip den från olika håll. Då förstår man varandra mycket bätter och sen kan man forma ett avtal som man sen eventuellt låter en jurist kika på. Men inga avtal är bättre än de som skall följa det. Vitsen är att från början göra det tydligt och klart för bägge var och ens uppfattning och ståndpunkt. Då brukar man inte gå på de minor som "kompis"-avtal lätt kan leda till. Och tänk på att pengar kommar alltid någon gång - riktiga kompisar är tyvärr mer sällsynta och skall vårdas ömt. Hare // Tomas A |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|