FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Är lite tveksam vad som gäller vid registrering av Enskild firma. De olika valen som finns att göra är som följer: - Registrera företag och skydda namn - Ansöka om F-skatt - Ansöka om FA-skatt - Anmäla företaget som arbetsgivare - Ansöka om registrering till moms - Ansöka om debiterad skatt Om jag nu vill ha ett företag där jag kan fakturera andra företag och dra av moms o.dyl MEN inte jobba med som anställd. Jag kan inte leva på egna företaget och jobbar därför heltid på Sony Ericsson. Jag vill ha så lite som möjligt att göra med deklaration osv, dvs det skall vara så enkelt som möjligt. Vilka val skall jag göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
www.rsv.se Det gjorde jag ![]() |
||
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Dom tar ju betalt de rackarna
![]() Tänkte bättre om någon kan svara här ![]() Hmm, dig som jag snackade med tillsammans med Menion? ![]() Roligt sammanträffande isf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
FA-skattesedel är ett måste för dig isåfall, momsreg likaså. Behöver du ha arb.giv? Tänk på att du får onödigt med pappersjobb om du inte har någon anställd (du får en blankett varje månad du måste skriva 0 på & senda till RSV innan den 12e varje månad).
Vill du slippa pappersjobb i samband med deklaration osv anlitar du en revisor (behöver inte alls vara så dyrt som många tror) som sköter all bokföring + din deklaration. Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
dm.se:Får jag mindre pappersjobb om jag har anställd då? Eller du menar att då gör jag pappersjobbet för en anledning i alla fall?
Enligt vad jag kan läsa ut av PRV's site så skall man slippa en massa jobb om man inte drar in för mycket pengar, vilket jag inte lär göra i början men förhoppningsvis senare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Fråga: Ska du ha anställda direkt? Isåfall behöver du självklart arb.giv direkt. Om du planerar att anställa längre fram i tiden så väljer du att inte arb.giv regga dig nu & tar det när det väl är dags.
Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Alltså skall jag köra på alternativ 1 och 3 då?
Momsregistrering? Hur göra med det? Debiterad skatt samma där, vad göra? Nån som har koll? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
www.ip2nation.com (ip till land) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Körde enkla varianten, fyllde i pappersblankett istället. Då behövde man inte göra en massa svåra val.
![]() Jome: När jag anlitade revisor så betalade jag 450 i timmen. Jag vet inte om det var dyrt eller billigt men det ligger nog rätt medel. Bästa är väl om man anlitar en revisor som finns där man driver verksamheten. Lite tris o ha revisorn i Sthlm och företaget i Malmö. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Ska du ha anställda i ditt bolag behöver du också arb.giv reg, du kan ordna detta när du vill i framtiden utan problem, så hoppa över detta om du inte har anställda från starten som jag tidigare rekommenderat. www.bdo.se anlitar jag i mitt AB för årsrapport samt löpande bokföring, de tar även hand om min privata deklaration osv och har bra priser samt riktigt bra service (varierar dock från stad till stad men bdo kristianstad rekommenderar jag varmt) Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|