Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Top Ten Mistakes of Shopping Cart Design

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-13, 21:52 #1
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
A list of common mistakes with e-commerce shopping cart design were identified in a previous issue of Usability News. This article revisits that list and reviews how 500 of the top Internet retail sites of today implemented their shopping cart design.
Intressant artikel, kanske finns något nytt att lära även för den mest erfarne.

Usability news
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 23:31 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Tackar och bockar för den länken (mer sådant på WN tack!).

Nu fick jag inte lära mig något nytt här, men det är ändå skönt att få vissa antaganden bekräftade. Det är inte många småföretagare på nätet som har tillgång till riktiga undersökningar när de designar och bygger sina e-butiker. Därför blir det många gissningar och antaganden. Ofta räcker det, men det är samtidigt kul att få läsa en vetenskaplig studie som bekräftar det man tidigare provat och gissat sig fram till.

Punkt två i artikeln ställer jag mig dock lite frågande till. Jag tycker det blir mycket mer tydligt om det står ”Köp” på knappen, än om det står ”Lägg i varukorgen”. Båda delarna kan egentligen missuppfattas av en mycket ovan besökare.

Frågan är vad som är brukligt i Sverige. ”Köp” eller ”Lägg i varukorgen”. Jag såg att netonnet.se har en knapp med ”Köp”. Kunde man hitta lite statistik på vilka som är de största e-butikerna i Sverige, så skulle man ju lätt kunna räkna ut vad folk är vana att se i en klassisk shop.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-14, 01:58 #3
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Jag drar mig för att använda "Köp" på knapparna just pga "köptvånget". Genom att ha "Lägg i varukorg" tror jag att kunder lägger mer saker i varukorgen av rent intresse. Sen skall man kämpa för att de skall slinka igenom kassan så fort som möjligt, där man använder så mycket "Call to action" som möjligt.

Sen även om alla stora stora sidor som cdon och netonnet har funnits länge och använder det, betyder inte att det är rätt. De gör många fundementala fel om man ser på statistik och studier. De har tydligen inte hängt med i utvecklingen och omarbetat sitt system löpande. Troligtvis pga kostnaden.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017